230 nödsamtal i länet varje dag
Dagen till ära (11/2) var det 112-dagen runt om i Sverige, ett nystartat projekt där samtliga SOS-centraler passar på att informera allmänheten om akutnumret. Bara i Norrbotten rings det 230 nödsamtal varje dag.
15-åringarna Tove Audhav och Amanda Hedlund tog del av informationen från SOS-operatören Maria under 112-dagen.
Foto: Maria Johansson
- Man kan säga att ungefär hälften är felringningar eller att vi hänvisat de som ringer vidare, säger SOS-operatören Daniel Lundin men menar att det inte är något problem eller någon belastning.
Den stora skillnaden jämfört med tidigare år är att fler och fler ringer från mobiltelefon.
- Vi ser en stor ökning på samtal från mobiltelefoner. Sju av tio samtal rings från mobiltelefonen.
Allmänheten viktig
Av de samtal som besvarades på SOS-centralen i Luleå under 2009 var närmare hälften vård- eller polisrelaterat. Övriga avsedde bränder, jourhavande präst, giftinformation eller felringningar.
Såväl SOS-operatörer, polis, räddningstjänst som brandkår hade personal på plats på gallerian Smedjan i Luleå under torsdagen, den så kallade 112-dagen, för att informera allmänheten om nödnumret.
- Det är ett sätt för SOS Alarm att nå ut till allmänheten. Deras hjälp är mycket viktig för oss, säger Daniel Lundin och fortsätter:
- Om de passerar en trafikolycka, och väljer att köra vidare istället för att stanna och ringa, så försvårar det vårt arbete.
Första gången
I snitt ringer var svensk ett nödsamtal under sitt liv.
112-dagen är ett nytt initiativ från SOS Alarm. Det delades ut broschyrer och informationskort till dem som passerade och de olika aktörerna visade upp sina uniformer då rulltrappan användes som catwalk.
- Jag kände inte till allt det här. Jag har aldrig behövt ringa 112, men det är bra med den här informationen, säger 15-åriga Tove Audhav som tillsammans med sina kamrater passade på att stanna till och ta del av informationen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!