... men mer pengar behövs till underhållet

Runt 700 miljoner kronor per år. Så mycket pengar satsas på vägunderhåll i Norrbotten och Västerbotten. Det motsvarar 2 790 kronor per personbil i trafik. Ändå räcker inte budgeten för att bevara standarden på alla vägar.

Luleå2007-05-21 00:00


- Vi har hyfsat med pengar till bärighetsåtgärder. Men inte tillräckligt för att hålla alla vägar i toppskick. Högtrafikerade vägar prioriteras. Det innebär att mindre vägar långsamt kommer att försämras. Med nuvarande budget klarar vi inte att hålla vägkvalitetsnivån på status quo över hela linjen, säger Peder Henriksson, objektsplanerare på Vägverket region norr med ansvar för Norrbotten.

Han hoppas att det i framtiden satsas extra på vägunderhåll.

- Det är viktigt att bevara det vägnät vi har.

1 800 mil väg

Totalt har Vägverket region norr, som omfattar Norrbotten och Västerbotten, ansvar för 1 800 mil väg. Detta i en del av landet där klimatet är en starkt bidragande faktor till slitaget. Den stora boven i dramat är tjälen.

- Stora delar av vårt mindre vägnät försvagas under delar av året. Framförallt vår och höst. Det skapar problem eftersom vi också har många tunga transporter, inte minst timmerbilar, som behöver farbara vägar. En stor del av våra insatser utgörs därför av underhåll som bärighetsåtgärder, förklarar Henriksson.

Betydande summor investeras också i förbättrad trafiksäkerhet. Detta gäller främst större vägar som E4.

Överkalix biltätast

- Vi har några stora projekt. I sommar ska mitträcken upp mellan Jävre och Piteå samt på sträckan Råneå - Töre. Vårt mål är att så småningom få hela E4 mötesseparerad, berättar Henriksson.

Som kuriosa kan nämnas att det i Norrbotten vid årskiftet fanns 130 408 personbilar i trafik. Det motsvarar 518 fordon per tusen invånare.

Biltätast är Överkalix med 571 bilar per tusen invånare. Glesast är inte helt oväntat det genomsnittliga bilinnehavet i Luleå där motsvarande siffra är 478.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om