På kvällen den 8 november körde Sune Karlsson från Piteå i syfte att hämta upp sin sambo som kom med flyget. Han parkerade på korttidsparkeringen och gick till parkeringsautomaten för att betala med sitt kort.
– På displayen stod det att automaten var ur funktion. Då fann jag ingen annan råd än att gå in och möta upp min sambo, berättar Sune Karlsson.
Några minuter senare när paret kom till bilen satt en gul remsa under vindrutetorkaren.
– Det var en kontrollavgift på 450 kronor. Jag försökte få tag i p-vakten, men såg ingen.
Han ringde Svedavia och fick rådet att kontakta Aimo park som sköter kontrollen åt Svedavia.
– Det har jag gjort och skickat en överklagan via mejl, men inte fått någon återkoppling. Jag tycker det är för dåligt.
I efterhand har han fått veta att det fanns en automat till och i mörkret såg han inte att det var möjligt att använda sms via app.
– Om det står "Ur funktion" så tolkar man väl det så. Det är inte pengarna, utan principen, säger Sune Karlsson.
Anneli Lindgren, marknadschef på Luleå airport, lovar att se till att Aimo park återkopplar till Sune Karlsson, men säger samtidigt att det finns olika betalningsalternativ.
– Det finns två betalautomater på korttidsparkeringen. Om båda är ur funktion kan man betala via app, men jag förstår om inte alla kan det eller ens har mobil. Därför är det också möjligt att betala kontant inne i byggnaden eller att rent av parkera på långtidsparkeringen, säger Anneli Lindgren.
P-bot trots att automaten var ur funktion
Sune Karlsson fick p-böter trots att automaten var ur funktion på Luleå airport. Nu ifrågasätter han om det verkligen får gå till så.
Betalautomaten på Luleå airport var ur funktion, men Sune Karlsson, Piteå, fick en p-bot ändå. Något som han har överklagat.
Foto: Torbjörn Carlsson
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!