Den största enskilda orsaken till att flyglandningarna har minskat på Luleå Airport gentemot föregående år är enligt flygplatschefen Ann-Christin Viklund det regionala flygbolaget Next jets konkurs. Bolaget flög bland annat till Göteborg och Sundsvall. Men eftersom att de rutterna inte hade så många resenärer är minskningen av passagerare betydligt mindre, endast 3 procent, vilket också är den minsta minskningen i landet.
– Jag tror att varje flygplats har en egen förklaring till förändringar i resandet, säger Ann-Christin Viklund, flygplatschef på Luleå Airport.
– Vi hade en stark vår med många flygningar till Turkiet men sedan har det minskat. I Umeå som man ofta jämför oss med man fått en reguljär direktlinje till Helsingfors vilket har gjort att deras utrikesresor har ökat.
Sett till alla flygplatser i landet finns det dock en övergripande trend där flygresorna minskar. För september har utrikesresorna minskat med en procent jämfört med samma period 2018 medan inrikesflygen har minskat med 5 procent enligt Swedavia. Viklund ser det som ett resultat av flygskatt och flygskam men även en svagare krona.
– Det är en kombination av flygskatt, flygskam och en svagare krona som resulterar i minskningen, säger Viklund.
Flygskammen har visat sig smittsam och har blivit ett internationellt begrepp. En undersökning av den Schweiziska storbanken UBS där man frågat 6 000 personer i USA, Tyskland, Frankrike och Storbritannien visar att 20 procent av de svarande har minskat sitt flygresande under det senaste året av hänsyn till klimatet, skriver BBC.