Tunga exportföretag i nybildat logistikråd

Det har länge funnits på tapeten. Nu har länets tolv största exportföretag gjort slag i saken och tillsammans med Norrbottens handelskammare bildat ett gemensamt logistikråd. Tillsammans hoppas de bland annat kunna öka kunskapen hos beslutsfattarna om länets export.

De nya EU-direktiven som syftar till att minska sjöfartens svavelutsläpp slår hårt mot exportföretagen. Bland annat detta ska det nybildade logistikrådet försöka få politikerna att förstå och förhoppningsvis erbjuda subventioner under en övergångsperiod.

De nya EU-direktiven som syftar till att minska sjöfartens svavelutsläpp slår hårt mot exportföretagen. Bland annat detta ska det nybildade logistikrådet försöka få politikerna att förstå och förhoppningsvis erbjuda subventioner under en övergångsperiod.

Foto: Överstyrman Ola Andersson / Isbrytaren Frej

LULEÅ 2013-01-22 06:00

Polarbröd i Älvsbyn, Stenvalls trä i Sikfors, LKAB i Kiruna och SCA i Munksund.

Det här är några av länets tunga exportföretag. Även om företagens logistiska problembild skiljer sig, finns många gemensamma beröringspunkter.

Gemensamt
- Vi har mycket gemensamt och tillsammans får vi nu en starkare röst, säger Markus Petäjäniemi, representant för gruvjätten LKAB i Kiruna.

Tanken är nu att dessa ska samlas i ett gemensamt logistikråd för länet där ytterligare åtta tunga företagsaktörer finns med.

I drygt ett år har planerna på ett logistikråd funnits. Nu är den förverkligad.

Det är främst två syften som det nya logistikrådet hoppas kunna tjäna.

Dels att kunna byta erfarenheter idéer och tankar, dels sprida budskapet om norrbottnisk export där det inte minst handlar om att öka kunskapen hos beslutsfattarna.

Okunskap
Enligt Magnus Blomberg vid SCA Packaging i Munsund finns det mycket att önska när det gäller det senare.

- Okunskapen bland våra politiker och beslutsfattare just i det här ämnet är frapperande stor, anser han.

Blomberg tar bland annat upp de nya direktiv för svavelutsläpp som EU fattat och som i högsta grad berör exportnäringen i Sverige.

Direktivet syftar till att minska sjöfartens svavelutsläpp på haven i allmänhet och på Östersjön i synnerhet. Den 11 september 2012 röstades direktivet igenom i EU-parlamentet och kommer därmed att omsättas i EU-lagstiftning.

Det innebär att från och med 2012 är högsta tillåtna svavelinnehåll i fartygsbränsle 3,5 procent.

För Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen är reglerna betydligt strängare. Redan 2015 ska gränsvärdet vara så lågt som 0,1 procent.

Ingen flaskhals
- Vi har vid olika tillfällen träffat politiker och tjänstemän där vi framfört vad dessa nya direktiv innebär och det verkar inte som om de insett hur hårt det slår, säger han.

I Finland säger sig staten vara beredd att subventionera exportföretagen fullt ut under en femårsperiod.

- Vi hade gärna sett att svenska staten kunde ha ett liknande erbjudande under en övergångsperiod, säger Andreas lind.

Det nybildade logistikrådet är överens om att logistiken i sig inte får bli en flaskhals.

- Blir den för dyr tappar vi konkurrenskraft, konstaterar Markus Petäjäniemi.

Maria Hortlund, representant för Stenvalls Trä AB i Sikfors, betonar vikten av att det nya logistikrådet hörs.

- Om inte är risken att infrastruktursatsningar hamnar i någon annan del av Sverige, säger hon.

FAKTA Norrbottens logistikråd

Tolv företag ingår i länets första logistikråd.

Dessa är Billerud i Karlsborg, Ferruform i Luleå, Gestamp Hardtech i Luleå, LKAB i Kiruna, gruvbolaget Northland i Pajala, Polarbröd i Älvsbyn, SCA i Piteå, Setra, Smurfit Kappa i Piteå, SSAB, Stenvalls Trä i Sikfors samt Älvsbyhus.

Samtliga bidrar med var sin logistikansvarig.

Rådet planerar att träffas fyra gånger per år.

Förutom företagsrepresentanterna ingår även Andreas Lind från Norrbottens handelskammare i logistikrådet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om