Tredubbling av intermezzon efter skärpta säkerhetskrav

Antalet flygintermezzon som utreds vid Kallax flygplats i Luleå har mer än tredubblats de senaste sju åren. Detta framgår av de felrapporter som dokumenteras vid händelser. Ökningen beror främst på ökade säkerhetskrav.

Under de sju senaste åren har antalet händelserapporter vid Kallax Airport mer än tredubblats. (Arkivbild)

Under de sju senaste åren har antalet händelserapporter vid Kallax Airport mer än tredubblats. (Arkivbild)

Foto: Jens Ökvist

LULEÅ 2010-07-22 06:00
Radarbortfall, för låg inflygning, obehörig vistelse inom flygplatsområdet eller larm vid säkerhetskontrollen.
Allt blir numer föremål för anteckningar.
Anteckningar som i sin tur resulterar i händelsebeskrivningar och som därefter kan bli föremål för ytterligare utredning, enligt BCL, bestämmelser för civil luftfart, som är det regelverk som styr. Bara sedan 2003 har antalet händelsebeskrivningar vid Kallax Airport mer än tredubblats. Från 13 till 44 händelserapporter som skickades vidare till Luftfartsinspektionen.
Ökningen kan uppfattas som dramatisk, men den
har sin förklaring.
- Främst beror det på det nya regelverk som infördes 2007, säger Henrik Lundberg, chef för sektionen för strategiska frågor vid Transportstyrelsens luftfartsavdelning.
Ett bevis för att de skärpta reglerna medfört en rejäl ökning av antalet rapporter märks inte minst när siffran för samtliga landets flyplatser redovisas.
Större område
- Bara sen 2007 när de strängare reglerna infördes har vi haft en ökning från cirka 1 500 händelserapporter till ungefär 6 000, säger Henrik Lundberg.
Regelverket har en tydlig EU-anpassning, men omfattar numer allt som inträffar på flygplatsen, såväl utanför terminalbyggnader som i dessa samt inne på själva flygplatsområdet med uppställningsplatser för plan, taxibanor, hangarer, start- och landningsbanor.
Flygledningen gör sina säkerhetsrapporter och flygplatsen, piloter och tekniker sina egna.
De händelser som inrapporterats mellan 2009 och 2010 är tämligen oskyldiga, även om rubrikerna antyder annat.
Det som i rapporten anges "open door" handlar inte om en öppen dörr på ett flygplan.
- Det rörde sig om en öppen dörr i terminalbyggnaden, säger Henrik Lundberg.
En annan med rubriken Security check, är inte kopplat till någon form av hot.
- Det rörde sig om en avvikelse vid passagerarkontrollen, förklarar Lundberg.
En händelse som däremot inte finns med på händelserapporteringen från Kallax, är intermezzot på försommaren när ett Jasplan plötsligt skenade över start- och landningsbana och kraschade bara ett hundratal meter från terminalbyggnaden på Kallax Airport.
- Den händelsen är en militär historia. Jag kan inte kommentera den över huvud taget, säger Henrik Lundberg.
Att den händelsen kunnat sluta i en ren katastrof förändrar inte saken. Den är helt och hållet en militär affär.
FAKTA Urval av händelserapporter
18 juni 2009 skrivs en händelserapport med rubriken Open door. Dörren i fråga finns i terminalbyggnaden.
Den 2 november 2009 rapporteras om främmande föremål på en av taxibanorna. Föremålet kan ha varit en handske eller en död fågel.
10 november rapporteras om en kollisionsrisk. Det handlar emellertid inte om inblandade plan. Däremot om fordon som riskerar köra på bagagevagnar som lämnats utanför terminalbyggnaden.
13 december 2009 finns en rapport med rubriken Unauthorized persons. Det handlar om personer som utan behörighet vistas på fel område.

Källa: Luftfartsverket
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om