Skenande Jas-plan fattade eld

Ett flygplanshaveri med ett skenande Jas-plan inträffade på måndagseftermiddagen på F21 i Luleå. Det hade kunnat sluta i en ren katastrof när planet rullade över start- och landningsbanan på Kallax.

"Det hade kunnat sluta mycket illa. Vi är väldigt tacksamma över att skadorna trots allt blev så lindriga. Våra tankar går naturligtvis till den skadade teknikern och dennes anhöriga, säger Fredrik Holmbom, teknisk chef på F 21.

"Det hade kunnat sluta mycket illa. Vi är väldigt tacksamma över att skadorna trots allt blev så lindriga. Våra tankar går naturligtvis till den skadade teknikern och dennes anhöriga, säger Fredrik Holmbom, teknisk chef på F 21.

Foto:

LULEÅ 2010-06-01 00:50
Det var strax före klockan 15 som larmet om det skenande militärplanet kom.
Planet hade varit inne för översyn och skulle varmköras enligt de rutiner som finns. Plötsligt började planet rulla med fullt gaspådrag och med en mekaniker inne i cockpit.
Planet drog iväg över Kallax Airports rullbana som reguljär och charterflyget nyttjar vid start och landning.
Lyckligtvis var inget plan på väg in för landning eller på väg upp i luften.
Räddningspådrag
Bara knappt hundra meter från den civila flygterminalen gick Jas-planet över en jordvall och tippade över på rygg samtidigt som eldslågor slog ut från flygplanskroppen.
Ett massivt räddningspådrag inleddes. Räddningstjänsten på F 21 fick emellertid branden snabbt under kontroll.
Från F 21:s ledning finns i nuläget ingen förklaring till olyckan.
Rutinmässigt
- Planet har genomgått de gängse rutiner som gäller efter en översyn. I det ingår bland annat varmkörning av motorer med pådrag för att fylla upp en del system, säger Fredrik Holmbom som är teknisk chef.
Han har emellertid ingen som helst aning vad som kan ha föranlett planets beteende denna gång.
- Nej, det är något som Statens haverikommission kommer att ta reda på när den inleder sin granskning av haveriet.
- Just nu är vi bara så glada att den mekaniker som befann sig i planet när det slog runt, klarat sig undan med lindriga skador, säger Holmbom.
Samtliga kan även vara glada över att inget civilt plan trafikerade banan i samband med intermezzot.
Då hade det sannolikt slutat i en katastrof.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om