Det ska på en gång sägas, att det här är en mycket krånglig historia, så krånglig att Dan Stenman - sex år senare - egentligen inte fått något besked om hur det kunde bli som det blev. Polisen tog hans motorcykel och efter en härva av turer hit och dit, ägs den nu lagligt av en privatperson.
Dan Stenman däremot, som inte gjort något fel, blev av med sin motorcykel men får ingen ersättning för det som hänt. Vem skulle betala den?
Stulen motor
Men vi backar bandet, till den där dagen när Dan Stenman blev uppringd av en kompis, som sett polisen beslagta hans motorcykel.
- Jag ringde direkt till polisen, som i det läget inte kunde svara på varför den beslagtagits. Jag ombads att infinna mig på polisstationen nästa dag, men det kunde jag ju inte då jag var i Stockholm. Jag bad dem då återföra min egendom till den plats där den hämtats, det vill säga hemma på gården, men fick veta att jag personligen måste kvittera ut den.
En dryg vecka senare var Stenman hemma i Luleå igen och gick till polisen, med ägarhandlingar, köpeavtal och nycklar till tändningslås och skivbromslås.
Men motorcykeln fanns inte där. Det visade sig att motornummer och chassinummer "inte hörde ihop" - och att motornumret figurerat i en stöldhistoria flera år tidigare. Motorn hade alltså i ett tidigare skede suttit på en annan motorcykel, som stals.
Förlorade cykeln
Och trots att chassinumret var ett helt annat, lämnades motorcykeln ut till det försäkringsbolag som handhaft ärendet och betalat ut ersättning.
Stenman lyckades så småningom spåra motorcykeln till en firma i Luleå, som köpt den av försäkringsbolaget. Innan äganderättsfrågan retts ut, hade firman ledsnat på hela historien, fixat till och registrerat motorcykeln - och sålt den till en privatperson i Sundsvall, som sedan hunnit sälja den vidare. Den har sålts i flera led och i och med det led har Stenman nu förlorat äganderätten till den.
När han köpte cykeln blev han upplyst om att den inte gått att besikta och registrera, då den byggts samman av flera olika fordon i Tyskland, men det gjorde ingenting då han ämnade använda den för banracing (där registrering inte behövs) så han köpte den ändå i en bytesaffär med en bil, värd cirka 65 000 kronor.
De pengarna har sedan inte sett röken av. Vem som felat, och vem som borde ersätta honom, är fortfarande höljt i dunkel.