Moln över sjöfarten

Solen lyste och det blÄste skön bris i LuleÄ skÀrgÄrd pÄ tisdagen,men mörka moln hopar sig över sjöfarten i form av det direktiv om minskat svavel i fartygsbrÀnslen som kommer att kosta Smurfit Kappa stora pengar.

PiteÄs kommunalrÄd Peter Roslund vill fortfarande bygga ut PiteÄ hamn och han Àr fortsatt kritisk till att staten anvÀnde regionala pengar för att finansiera utbyggnaden av statligt Àgda LuleÄ/Kallax Airport, i stÀllet för att lÀgga dem i PiteÄ hamn. ,

PiteÄs kommunalrÄd Peter Roslund vill fortfarande bygga ut PiteÄ hamn och han Àr fortsatt kritisk till att staten anvÀnde regionala pengar för att finansiera utbyggnaden av statligt Àgda LuleÄ/Kallax Airport, i stÀllet för att lÀgga dem i PiteÄ hamn. ,

Foto: Tommy Norin

LULEÅ 2012-06-13 06:00

Sjöfarten stod i fokus vid en sjöfartsdag ombord pĂ„ M/S Laponia dĂ€r Smurfit Kappas logistikchef Sture Öberg tog upp hot som hopar sig över sjöfarten .

Dit hör det direktiv om minskat svavelutslĂ€pp frĂ„n fartyg som innebĂ€r att frĂ„n 2015 fĂ„r fartyg vid ÖstersjölĂ€nderna enbart ha 0,1 procent svavel i brĂ€nslet, medan övriga EU-lĂ€nder behöver införa det först 2020.

- Det blir snedvriden konkurrens i ett lĂ€ge dĂ€r vi har 800 kilometer till nĂ€rmaste kund, sade Öberg, som delar kritiken med Roger Sundqvist vid Boliden, dessutom ordförande för Bottenvikens stuveri.

- Det kommer att kosta skogsindustrin efter Norrlandskusten 100 miljoner kronor per Ă„r i fördyrade fraktkostnader, och det Ă€r inte en kostnad vi kan ut pĂ„ kunden.Det kommer att leda till försĂ€mrad lönsamhet och göra det svĂ„rare att investera, sade Roger Sundqvist.

Sture Öberg sade att lösningen för Smurfit Kappa blir glesare trafik med större fartyg. Han tog ocksĂ„ upp jĂ€rnvĂ€gen som inte Ă€r tillförlitlig.

Dyrare transport
Fabriken kör inte papperet pÄ jÀrnvÀg ens till Haraholmen. Det gÄr med lastbilar.

- Eftersom det kostar 45 kronor per ton med jĂ€rnvĂ€g och 22 kronor per ton med lastbil, förklarade Sture Öberg för PT.

Han tog ocksÄ som upp idén om vÀgskatter pÄ lastbilar som ett ytterligare hot.

Infrastrukturminister Catharina ElmsĂ€ter SvĂ€rd (M) fanns ombord i gĂ„r, men hon kunde inte lugna Sture Öberg och det övriga nĂ€ringslivsfolket pĂ„ bĂ„ten nĂ€r det gĂ€ller svaveldirektivet och de fick ocksĂ„ besked om att rederierna fĂ„r fortsĂ€tta att betala för isbrytning inom ramen för farledsavgifter.

Klarar inte kravet
- De sydeuropeiska lĂ€nderna i EU vill inte ha direktivet, men vi som har en bĂ€ttre miljösituation ska skĂ€rpa oss, sade statsrĂ„det med en viss ironi, som pekade pĂ„ att Sverige inte kommer inte att klara kravet, men det har inte EU lyssnat pĂ„.

Hon tog upp vikten av att utnyttja sjöfarten mer, idag anvÀnds inte all kapacitet, och infrastrukturministern bekÀnde ocksÄ att Sverige har inte en jÀrnvÀg vÀrd namnet. Trots det ville inte statsrÄdet ge PT besked om Norrbotniabanan.

- Jag Ă„terkommer till det i regeringens infrastrukturproposition under hösten, sade Catharina ElmsĂ€ter SvĂ€rd, innan hon klev iland vid Strömören för att byta bĂ„t emot flyg.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om