Sjöfarten stod i fokus vid en sjöfartsdag ombord pĂ„ M/S Laponia dĂ€r Smurfit Kappas logistikchef Sture Ăberg tog upp hot som hopar sig över sjöfarten .
Dit hör det direktiv om minskat svavelutslĂ€pp frĂ„n fartyg som innebĂ€r att frĂ„n 2015 fĂ„r fartyg vid ĂstersjölĂ€nderna enbart ha 0,1 procent svavel i brĂ€nslet, medan övriga EU-lĂ€nder behöver införa det först 2020.
- Det blir snedvriden konkurrens i ett lĂ€ge dĂ€r vi har 800 kilometer till nĂ€rmaste kund, sade Ăberg, som delar kritiken med Roger Sundqvist vid Boliden, dessutom ordförande för Bottenvikens stuveri.
- Det kommer att kosta skogsindustrin efter Norrlandskusten 100 miljoner kronor per Är i fördyrade fraktkostnader, och det Àr inte en kostnad vi kan ut pÄ kunden.Det kommer att leda till försÀmrad lönsamhet och göra det svÄrare att investera, sade Roger Sundqvist.
Sture Ăberg sade att lösningen för Smurfit Kappa blir glesare trafik med större fartyg. Han tog ocksĂ„ upp jĂ€rnvĂ€gen som inte Ă€r tillförlitlig.
Dyrare transport
Fabriken kör inte papperet pÄ jÀrnvÀg ens till Haraholmen. Det gÄr med lastbilar.
- Eftersom det kostar 45 kronor per ton med jĂ€rnvĂ€g och 22 kronor per ton med lastbil, förklarade Sture Ăberg för PT.
Han tog ocksÄ som upp idén om vÀgskatter pÄ lastbilar som ett ytterligare hot.
Infrastrukturminister Catharina ElmsĂ€ter SvĂ€rd (M) fanns ombord i gĂ„r, men hon kunde inte lugna Sture Ăberg och det övriga nĂ€ringslivsfolket pĂ„ bĂ„ten nĂ€r det gĂ€ller svaveldirektivet och de fick ocksĂ„ besked om att rederierna fĂ„r fortsĂ€tta att betala för isbrytning inom ramen för farledsavgifter.
Klarar inte kravet
- De sydeuropeiska lÀnderna i EU vill inte ha direktivet, men vi som har en bÀttre miljösituation ska skÀrpa oss, sade statsrÄdet med en viss ironi, som pekade pÄ att Sverige inte kommer inte att klara kravet, men det har inte EU lyssnat pÄ.
Hon tog upp vikten av att utnyttja sjöfarten mer, idag anvÀnds inte all kapacitet, och infrastrukturministern bekÀnde ocksÄ att Sverige har inte en jÀrnvÀg vÀrd namnet. Trots det ville inte statsrÄdet ge PT besked om Norrbotniabanan.
- Jag Äterkommer till det i regeringens infrastrukturproposition under hösten, sade Catharina ElmsÀter SvÀrd, innan hon klev iland vid Strömören för att byta bÄt emot flyg.