Sjöfarten stod i fokus vid en sjöfartsdag ombord på M/S Laponia där Smurfit Kappas logistikchef Sture Öberg tog upp hot som hopar sig över sjöfarten .
Dit hör det direktiv om minskat svavelutsläpp från fartyg som innebär att från 2015 får fartyg vid Östersjöländerna enbart ha 0,1 procent svavel i bränslet, medan övriga EU-länder behöver införa det först 2020.
- Det blir snedvriden konkurrens i ett läge där vi har 800 kilometer till närmaste kund, sade Öberg, som delar kritiken med Roger Sundqvist vid Boliden, dessutom ordförande för Bottenvikens stuveri.
- Det kommer att kosta skogsindustrin efter Norrlandskusten 100 miljoner kronor per år i fördyrade fraktkostnader, och det är inte en kostnad vi kan ut på kunden.Det kommer att leda till försämrad lönsamhet och göra det svårare att investera, sade Roger Sundqvist.
Sture Öberg sade att lösningen för Smurfit Kappa blir glesare trafik med större fartyg. Han tog också upp järnvägen som inte är tillförlitlig.
Dyrare transport
Fabriken kör inte papperet på järnväg ens till Haraholmen. Det går med lastbilar.
- Eftersom det kostar 45 kronor per ton med järnväg och 22 kronor per ton med lastbil, förklarade Sture Öberg för PT.
Han tog också som upp idén om vägskatter på lastbilar som ett ytterligare hot.
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd (M) fanns ombord i går, men hon kunde inte lugna Sture Öberg och det övriga näringslivsfolket på båten när det gäller svaveldirektivet och de fick också besked om att rederierna får fortsätta att betala för isbrytning inom ramen för farledsavgifter.
Klarar inte kravet
- De sydeuropeiska länderna i EU vill inte ha direktivet, men vi som har en bättre miljösituation ska skärpa oss, sade statsrådet med en viss ironi, som pekade på att Sverige inte kommer inte att klara kravet, men det har inte EU lyssnat på.
Hon tog upp vikten av att utnyttja sjöfarten mer, idag används inte all kapacitet, och infrastrukturministern bekände också att Sverige har inte en järnväg värd namnet. Trots det ville inte statsrådet ge PT besked om Norrbotniabanan.
- Jag återkommer till det i regeringens infrastrukturproposition under hösten, sade Catharina Elmsäter Svärd, innan hon klev iland vid Strömören för att byta båt emot flyg.