Luleå Airport hoppas på framtiden

Ett bättre flöde är ett av önskemålen. Ett annat att få reguljärflyg till London.- Vi hoppas komma i mål det här året. Vi tror det, säger Susanne Jangdal apropå diskussionerna med Norwegian.

Luleå 2010-01-14 06:00
Det var mycket titt i backspegeln när flygplatschefen Susanne Jangdal summerade verksamheten för 2009 vid Luleå Airport.
-Det har varit ett bra år på många sätt, även trafikmässigt, säger hon och konstaterar att det för Luleås del blev minus fyra procent. Rikssnittet ligger på tio.
I november-december vände det åter uppåt för flyget i Luleå.
- Chartertrafiken är det som stadigt ökat. Ingen flygplats norr om Stockholm har lika många direktförbindelser med utlandet och charter, säger Jangdal som hoppas på än fler resmål. London står högt på önskelistan.
Hoppas på direktflyg
- Vi har kommit rätt långt i diskussionerna. Men sådant här tar tid. Innan 2010 är slut hoppas jag att vi har direktflyg tre gånger i veckan.
Hon konstaterar också Turkiet varit resmålet nummer ett, med flest charteravgångar. Dessutom många gånger fullbokade.
Det här har bidragit till att utrikestrafiken från Luleå ökat med en procent, medan riket i snitt backat tio procent.
Luftfartsverket har i dag 16 flygplatser. Verksamheten i Luleå är lönsam för det affärsdrivande verket.
- Vi omsätter 108 miljoner kronor, säger hon och nämner att samarbete inletts med Fyrkantskommunerna samt Kalix för att stärka besöksnäringen.
Fler tjänster
En flygplats ska inte bara vara en vänthall. Därför har man under året satsat på sådant som kan berika resan - olika former av tjänster som gratis internet samt bilvård på plats.
- Det är kostsamt med infrastruktur. Därför måste vi tjäna pengar på andra delar.
Förutom att vara chef har Jangdal även fått avsätta tid till vigslar. Hon är nämligen en av förrättarna som finns att tillgå.
- Det ökar mycket, säger hon och berättar att man år 2008 hade ungefär tio. Förra året handlade det om 34.
Framtiden är det svårt att sia om ibland, så också för en flygplatschef.
Osäkerheten är stor om, och i så fall när, Norrbotniabanan är på plats. Trots det planerar man ut-ifrån att tågtrafiken kommer igång - att flygplatsen därmed blir ett resecentrum.
Men innan det blir verklighet ska vissa förändringar ske - det handlar om butiken och restaurangen på övre plan. På nedre plan ska incheckningen bli smidigare, liksom bagageutlämningen.
FAKTA Miljöarbete
Sedan år 2005 har koldioxidutsläppen minskat med 30 procent.
Glykol återvinns och processar, säljs sedan vidare till industrin. Målet är dock att själv kunna återanvända den, alltså ha ett eget slutet system.
Luftfartsverket har i dag 15 flygplatser. Fem av dem ska säljas och återstående tio, bland dem Luleå Airport, ska ingå i ett helägt statligt bolag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!