Länets brottsoffer mindre nöjda med polisen
Norrbottningar som drabbats av brott är mindre nöjda med polisen än brottsoffer i allmänhet. Det visar en undersökning. Varför norrbottningarna är mindre nöjda framgår inte, men det ska länspolisen nu ta reda på.
För första gången har polisens arbete och bemötande undersökts. På det stora hela är brottsoffren nöjda, men norrbottningarna är mindre nöjda genomsnittet för riket. (Arkivbild)
Foto: Gunnar Westergren
I riket som helhet var 69 procent nöjda eller mycket nöjda med kontakterna med polisen. För Norrbottens del är motsvarande siffra knappt 58 procent, väsentligt lägre alltså.
- Det här är naturligtvis inte bra, säger Mats Ekman som är vikarierande chef för avdelningen Brottsutredningar i länet.
Åtgärdsplan
Vad som gör norrbottningarna mindre nöjda framgår inte av undersökningen och länspolisen har därför beslutat att ta reda på det.
- Vi ska gå igenom materialet mer grundligt och se vad som ligger bakom siffrorna. Därefter kommer vi att upprätta en åtgärdsplan, säger Ekman.
Han berättar att polisen redan tagit tag i arbetet att förbättra kontakterna med brottsoffer - och fler ska det bli.
- Vi har senaste tiden redan vidtagit flera åtgärder, bland annat har vi utbildat all personal i brottsofferhantering kopplat till brott i nära relation. Några medarbetare har också utbildat sig i bemötandet av personer som utsatts för hedersrelaterat våld. Dessa medarbetare ska nu utbilda sina kollegor.
Mer missnöjda
Undersökningen riktade sig till personer som utsatts för vålds- eller tillgreppsbrott. Generellt är personer som utsatts för våldsbrott oftare missnöjda än de som drabbats av stöld, trots att dessa brott mer sällan klaras upp. Generellt är brottsoffer också betydligt mer nöjda med det bemötande de fått av polisen, än med polisens förmåga att lösa brotten.
Från rikspolisstyrelsen konstaterar man också att det brister i informationen till dem som drabbas av brott och att detta påverkar deras upplevelse av polisen högst väsentligt. Personer som fått veta vad som hänt med deras anmälan var mer nöjda med polisens effektivitet än de som inte fått motsvarande information, även om brottet inte klarades upp.
FAKTA Polisens brottsofferundersökning
10 000 personer som utsatts för tillgreppsbrott eller våldsbrott tillfrågades och 5 000 svarade på polisens enkät under 2009.
86 procent var nöjda med hur snabbt de fick hjälp att göra en anmälan.
Cirka 80 procent var nöjda med polisens bemötande.
Nästan 70 procent var sammantaget nöjda med polisen.
Hälften av dem som anmält våldsbrott hade fått information om brottsofferstöd.
23 procent var nöjda med polisens förmåga att utreda och klara upp brotten, men den största andelen var varken nöjda eller missnöjda med polisens effektivitet.
Källa: Polisen
86 procent var nöjda med hur snabbt de fick hjälp att göra en anmälan.
Cirka 80 procent var nöjda med polisens bemötande.
Nästan 70 procent var sammantaget nöjda med polisen.
Hälften av dem som anmält våldsbrott hade fått information om brottsofferstöd.
23 procent var nöjda med polisens förmåga att utreda och klara upp brotten, men den största andelen var varken nöjda eller missnöjda med polisens effektivitet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!