Järnvägsutredning Piteå - Gäddvik ställs ut

Trafikverkets järnvägsutredning för Norrbotniabanans sträckning mellan Piteå-Gäddvik är klar och nu ställs den ut för att personer och myndigheter ska få ge synpunkter på den bandel som beräknas kosta tre miljarder.

Tomas Gustafsson och Jöran Gärtner från Trafikverket presenterade Norrbotniabanans sträckning Piteå-Gäddvik.

Tomas Gustafsson och Jöran Gärtner från Trafikverket presenterade Norrbotniabanans sträckning Piteå-Gäddvik.

Foto: Tommy Norin

LULEÅ 2011-10-19 06:00

Med järnvägsutredningen har Trafikverket fullföljt regeringens uppdrag att färdigställa arbetet var Norrbotniabanan ska dras.Hittills har det kostat 130 miljoner kronor.

Samtidigt pågår processen att hitta regionala finansiärer där ett avgörande beslut blir det EU lämnar i dag om banan ska ingå i den så kallade Botniska korridoren. Blir det ja kan det ge grönt ljus för EU-stöd.

I går presenterade Jöran Gärtner och Tomas Gustafsson från Trafikverket utredningen för sträckan Piteå-Gäddvik där Norrfjärden. Rosvik och Antnäs är viktiga knutpunkter. Norrfjärden bedöms ha "hög tillgänglighet" till banan, och Rosvik blir ett viktigt stopp. Ett västligt alternativ är skrotat, i stället pekar utredarna ut en dragning nära E4 med resecentrum inom Flarken. Alternativ två går genom byn med resecentrum i norra Rosvik men det blir dyrare. Dras järnvägen längs med E4 handlar det om 2,8-3 miljarder. Genom Rosvik beräknas den kosta 3,6-3,8 miljarder.

Riksintressant
Banan planeras gå genom fyra riksintressanta områden; Tetberget och Rosviksbodarna, och på "Luleåsidan", Skäret och Möröfjärden, som är ett Natura 2000-
område. Mot Luleå ges två alternativ, nära Alvik, eller nära E4 vid Ersnäs som också får resecentrum.

Kring fågelskyddsområdet vid Möröfjärden väntar utredarna på att det kommer synpunkter från ornitologer och andra. När Botniabanan drogs mot Umeå bidrog överklagningarna till att banan blev tre miljarder dyrare än beräknat och tre år försenad. Trafikverket tror inte på en sådan process i Luleå.

- Vi har varit noga med våra miljökonsekvensbeskrivningar, och vi har samarbetat med Botnaibanan för att dra nytta av deras erfarenheter, sade Jöran Gärtner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om