Inget fel på skenande Jas
Utredningen av flygplanshaveriet i Luleå 31 maj, då ett Jas-plan i full fart skenade över start- och landningsbanor, är inne i slutskedet. Men utredarna har hittills inte hittat några tekniska fel på planet.
De bromssystem som finns klarade i det läget inte att hålla kvar Jas-planet, som i hög fart skenade över start- och landningsbanor i riktning mot flygterminalen.
Slog runt
Enbart genom lyckliga omständigheter undveks en katastrof. Inga andra plan var vid tillfället på väg in för landning eller på väg upp i luften och det skenande Jas-planet körde inte rakt in i flygterminalen, utan slog runt när det gick över en jordvall och landade på rygg knappt hundra meter från flygplatsbyggnaden.
Ensam inne i det skenande planet fanns en ensam flygtekniker, som mirakulöst klarade sig utan allvarligare skador.
Redan den allra första undersökningen pekade på att det inte var något tekniskt fel på planet, en slutsats som haveriutredarna hittills delar.
Svarta lådan
Utredningen är inte helt klar, men teknisk genomgång av planet och innehållet i den så kallade svarta lådan - där varje händelse registreras - har inte kunnat ge någon teknisk förklaring till vad som orsakat olyckan.
I slutet av september kommer flyginspektionens haveriutredare att träffa personal på F 21, prata med dem och berätta vad man fått fram. Därefter ska allt material slutligt analyseras och en första olycksorsak kunna presenteras i oktober. En komplett rapport förväntas vara klar före jul.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!