Direktflyg Luleå-London - en tidsfråga

Direktflyg från Luleå direkt till London eller Paris. En utopi? Nej, bara en tidsfråga, enligt Susanne Jangdal flygstationschef på Luleå Airport.

Tre flygstationschefer har funnits på Luleå Airport sedan den nya flygterminalen invigdes 1984. Från vänster: Håkan Isaksson (1981-1993), Susanne Jangdal (2007-), Lars Karbin (1993-2007).

Tre flygstationschefer har funnits på Luleå Airport sedan den nya flygterminalen invigdes 1984. Från vänster: Håkan Isaksson (1981-1993), Susanne Jangdal (2007-), Lars Karbin (1993-2007).

Foto: Robert Lundberg

LULEÅ 2009-11-03 06:00
Den 1 november 1984 invigde kung Carl XVI Gustaf och drottning Silvia Luleås nya flygterminal.
25 år har gått, flygterminalen är inte särskilt ny längre och utbudet har förändrats. Vid öppnandet var Mallorca och Kanarieöarna enda chartermålen. Sedan dess har destinationerna till utlandet bara blivit fler, liksom resenärerna, speciellt senaste åren.
- Charterturismen är på stadig uppgång, det är fler resenärer samt fler destinationer och avgångar, säger Susanne Jangdal.
Luftfartsverket i Luleå tror på en ökning av charterresorna utanför Europa.
- Trenden kommer förmodligen att gå mot att vi erbjuder fler charterdestinationer längre bort. Vi har en lång bana som kan klara av alla sorters flygplan.
Reguljärflyg till storstäder
Nu är också målet inställt på nästa steg; att erbjuda reguljära flyg till storstäder som Paris och London.
- Det kommer att bli reguljärflyg till utlandet. Det är inte frågan om utan när det blir, säger Susanne Jangdal.
Hon arbetar med saken.
- Vi jobbar envetet med att få reguljära flygningar till stora destinationer utomlands. Men under rådande konjunktur vill flygbolagen inte riskera något genom att öppna nya linjer. Vi kan få vänta till världsläget har vänt om ett par år, säger Jangdal.
Att erbjuda nya destinationer vore ytterligare ett steg i den riktning som flygplatsen har vandrat senaste 25 åren.
Ensam på marknaden
När terminalen öppnades var SAS ensam på marknaden och antalet avgångar och ankomster var 15 vardera per dag.
I dag finns en rad flygbolag och det är 25 avgångar respektive ankomster per dag. Dessutom rymmer planen fler passagerare än tidigare.
- Flygplatsen byggdes utifrån att ett flygbolag fanns som kunde sprida ut avgångar och ankomster under dagen. Därför blir det köer i dag när alla flygbolagen vill flyga samtidigt på bästa tiderna, säger Lars Karbin tidigare flygplatschef.
Annars har själva flygterminalen klarat de första 25 åren bra. Men satsningen på Kallax Cargo för tio år sedan blev inte som man trott. Ett fraktflyg i veckan landar på Luleå Airport.
- Men det är inget fiasko, verksamheten finns ju fortfarande. Användandet av Kallax Cargo, som innebär kortare flygsträckor, borde få en ökande betydelse i framtiden av miljömässiga skäl, säger Lars Karbin.
Om succén för Kallax Cargo hittills uteblivit så är sträckan Luleå-Arlanda en framgång senaste 25 åren. Det har utvecklats till Sveriges största inrikeslinje.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om