"Det här är en väldigt sorglig historia"

Den privatpraktiserande veterinären Stefan Rösäter, Luleå, beklagar händelsen men bestrider ansvar.- Jag frågade kunden om katten skulle avlivas och hon svarade ja, säger han till PT.

LULEÅ 2010-10-09 06:00
Stefan Rösäter menar att han har ett vittne som bekräftar sin version.
Detta vittne, Lena, hade tid för avlivning av sin katt klockan 14.00 samma dag.
Elina var inbokad klockan 14.10, för sterilisering, men fick förtur då inte Lena fanns på plats i tid.
"Hur är det möjligt?"
- Hur är det möjligt att jag svarat ja på en fråga om avlivning om jag var där för sterilisering, säger Elina Hansson.
- Veterinären frågade visserligen, men då hade han redan gett sprutan. Och det var säkert det som den där andra kunden hörde.
"Sorglig historia"
Stefan Rösäter förnekar dock att blandat ihop kunderna och katterna.
- Jag vet vad jag har sagt och vilka svar jag har fått. Men det här är en väldigt sorglig historia och jag har också förändrat rutinerna efter händelsen.
- Numer får alla som kommer hit för att avliva djur skriva under ett papper innan det sker.
- Jag har ett utsatt jobb och djur framkallar mycket känslor. Men under mina 20 år som veterinär har jag aldrig upplevt ett liknande fall, säger Stefan Rösäter.
Elina Hansson:
- Misstag har skett och Brownie kommer aldrig tillbaka. Men det skulle kännas bättre om veterinären stod för vad han gjort och inte skyller ifrån sig. Det gör bara ännu mera ont, menar hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om