Anser budgeten andas nonchalans

Regeringen struntar i ett av länets och landets mest strategiska och akuta projekt för industriell utveckling - Norrbotniabanan. Det här hävdar länets två tunga socialdemokrater Karl Petersen och Kent Ögren. De riktar skarp kritik mot regeringens budgetproposition.

LULEÅ 2012-09-24 04:43

Det är med uttalad besvikelse som de två tar emot regeringens budgetförslag. Deras huvudspår är avsaknaden av investeringar i en Norrbotniabana direkt och den Botniska korridoren indirekt, uppfattar de som nonchalans.

- Vi är starkt kritiska till att regeringen i budgetproposition inte satsar på Norrbotniabanan, trots näringslivets starka behov och EU:s uttalade vilja att se den Botniska korridoren förverkligad, säger landstingsstyrelsens ordförande Kent Ögren.

Struntar
Han och Kommunförbundets ordförande Karl Petersen, uppfattar detta som att regeringen nonchalerar behovet av satsningar i norra Sverige.

- Inte bara här i norr. Det här är satsningar som är nödvändiga för hela Sveriges transportlogistik, säger Ögren.

Karl Petersen är också kritisk.

- Man måste ifrågasätta regeringens ställningstagande då Sveriges och Finlands infrastrukturministrar under 2011 gemensamt betonade vikten av att den Botniska korridoren, där Norrbotniabanan utgör en felande länk, blir en del av det transeuropeiska transportnätet, säger han.

Båda säger sig vara uppriktigt besvikna över, som de anser, regeringens ovilja förstå vikten av Norrbotniabanan.

Förädlingsvärde
- De brister och störningar som finns i norra Sverige är mycket allvarliga redan idag.

- Med tanke på den industriella expansion som pågår så måste transportbehoven uppfyllas om inte den framtida svenska tillväxten ska hämmas. Bara i Norrbotten ska 200 miljarder kronor investeras de närmaste tio åren. Kapacitetsbrister i norr är allvarliga för de nationella transporterna och brister i söder påverkar godstransporter från norr, säger Ögren.

Karl Petersen påpekar att förädlingsvärdet av råvaruresurserna från Norrbotten är av oerhört stor betydelse för hela Sveriges ekonomi.

- I den turné som regeringen nu presenterar på infrastrukturens område hade det definitivt varit på sin plats att den också uttryckt en vilja om Norrbotniabanan. Det verkar som att regeringen inte har fokus på det som skapar möjlighet till jobb, och det är förödande för industrins ekonomiska utveckling, säger han.

FAKTA Kommunikationspolitiska rådet

Kommunikationspolitiska rådet utgör ett forum för strategiska diskussioner och samordning av synpunkter och agerande rörande transporter och infrastruktur i länet.

Rådet drivs gemensamt av Norrbottens läns landsting och Kommunförbundet Norrbotten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om