Ibland kommer man in på en yrkesbana för att man strävat efter det, eller som en ren slump på en shoppingrunda.
Precis så var det för Agnes Karlsson, 20 år, från Piteå sommaren 2010. I en av Stockholms större gallerior blev hon scoutad av den modellagentur hon jobbar för idag.
- En tjej från agenturen kom fram och frågade om jag var modell sen tidigare och om jag hade något intresse av det. Jag hörde av mig några dagar senare via mejl av ren nyfikenhet, säger Agnes.
Trots att både agenturen och Agnes var intresserad av att jobba tillsammans skulle det dröja till februari i år tills hon fick sitt första riktiga jobb på modeveckan i Stockholm.
Agnes visste på förhand att det inte skulle finnas några "vanliga arbetsdagar". Ändå ser hon ett mönster inom yrket, speciellt vid fotografering.
- Har man plåtning så kommer man dit, dricker kaffe och hör om vad idén för dagen är. Får håret och sminket ordnat och sen plåtar man tills allt är klart säger Agnes Karlsson.
Sedan jobben började rulla in har hon blivit publicerad i en reklamkampanj för klädkedjan H&M, varit på Bon Magazine omslag och jobbat i städer som London, Paris och Milano. Fototillfället hon rankar högst var ett uppdrag för D Magazine och holländske fotografen Jan Welters i våras.
- Hela teamet var fantastiskt roliga, och bilderna blev helt underbara så det kommer jag nog alltid komma ihåg.
Många uppdrag får Agnes via sin agentur med kort varsel. I bästa fall månaden innan, men vanligtvis bara några dagar i förväg.
Vid modeveckor kan det röra sig om timmar om det vill sig riktigt illa. Att vara flexibel både som yrkeskvinna och privat är därför viktigt för att kunna lyckas i branschen. Det är också det hon uppskattar med jobbet.