Buskörning med skoter upprör

Skoterspåren går kors och tvärs över skogsplanteringarna. En lek som gör markägaren Fingal Nordkvist, Lillpite, minst sagt upprörd. Värden för tusentals kronor kan ha förstörts.

Fingal Nordkvist tvingas överväga att sätta upp taggtråd för att få stopp på buskörningen.

Fingal Nordkvist tvingas överväga att sätta upp taggtråd för att få stopp på buskörningen.

Foto: Sanna Eriksson

LILLPITE2009-02-06 06:00
Fingal Nordkvist blickar ut över sin tallplantering på två hektar. Hur många plantor under snötäcket som förstörts är omöjligt att veta, men med utgångspunkt från de många skoterspåren befarar Nordkvist det värsta. Här och var sticker en bruten planta upp. Samma syn möter honom vid en närliggande granplantering.
- Det handlar ju om ren okynneskörning. Man får inte köra så här. Utbildning verkar ju inte hjälpa. Kanske är det dags att höja åldern för skoterkörning, säger Fingal Nordkvist.
Utanför själva planteringen går en skoterled, men ingen har frågat Fingal Nordkvist om det är okej att leden går på hans mark.
- Det hör väl till god ton att man frågar.
Upprörd markägare
Olovlig skoterlek på annans mark är kanske inget nytt problem och även Nordkvist har utsatts förr, men skadegörelsen på de nya tallplanteringarna (satta 2006 och 2007) upprör honom.
- Jag tror knappast det hjälper med skyltar, så man får väl överväga taggtråd.
Karl-Erik Björkén, informatör för Snofed, har själv varit och tittat på Nordkvist marker och han tycker det är en bedrövlig syn.
- Vi uppmanar skoterklubbarna att stävja det här oskicket. Det är inte tillåtet att fara omkring på åkermark och i skogen utan att tillfråga markägaren. Ska man passera en skogsplantering så ska plantorna vara minst två meter.
- Att köra runt kors och tvärs skadar marken. Tjälen går djupare och upptiningen tar längre tid. Därmed försenas sådden, säger Björkén.
Enligt Fingal Nordkvist har han inte ens blivit tillfrågad om skoterleden på hans mark?
- Det är väldigt märkligt. Dessutom ska en skoterled förses med skyltar "Avvik ej från leden".
De som tar förarbevis får väl lära sig vilka regler som gäller?
- Ja, så är det, men det är uppenbart att vissa skiter i vad de lärt sig. Det är frågan om mycket dåligt omdöme och man kan undra hur gamla skoterförarna är. Det är väldigt viktigt att de lokala skoterklubbarna går i bräschen och lär de unga skotervett, säger Karl-Erik Björkén.
FAKTA Regler
Från den 1 januari 2000 gäller obligatoriskt förarbevis för terrängskoter (undantag för den som tagit bil/traktorkörkort före det datumet).
Minimiålder för att få ta förarbevis är 16 år.
Att köra utan förarbevis innebär böter.
Vårdnadshavare kan inte skylla på att barnet olovandes tagit skotern.
Förarbevis utfärdas av Vägverket.
Utbildningen sker oftast i skoterklubbarnas regi.
Det är inte tillåtet att köra hur som helst utanför skoterlederna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om