Det var glatt värre när den svårt sargade vägsträckan nyinvigdes för en knapp vecka sedan.
Restaureringen var både efterlängtad och välkommen. Det var nämligen 27 år sen den senast genomgick en mer omfattande restaurering.
- Det känns kul att få lämna över den här restaurerade sträckan. Den var onekligen trött, sa projektledare Georg Danielsson vid Trafikverket då.
I dag är tongångarna annorlunda.
Mittskarven
Knappt har asfaltläggaren lämnat vägbygget innan skador uppstått.
- Det stämmer att vi fått problem i mittskarven på några ställen, bekräftar Georg Danielsson.
Rent generellt konstaterar Danielsson att så här ska det förstås inte vara.
- Vi kommer att åtgärda problemen i höst. Det vi eventuellt inte hinner med kommer att ordnas till våren, säger han.
Förklaringen till att det uppstått skador direkt, vill han bland annat förklara med väderleken.
Kall asfalt
- Det har regnat väldigt intensivt, säger han.
Han konstaterar samtidigt att vägen självklart ska hålla för mer eller mindre intensivt regn, men att det kan finnas fler orsaker till att problem uppstått.
- Trafikverket arbetar med och för återvinning. När vi lagt den här vägen har vi använt kall asfalt som är mer miljövänlig, säger Danielsson.
Återstår se hur den cirka elva kilometer långa vägsträckan ter sig till våren.
- Det ska inte behöva vara några problem, men som sagt, vi ska åtgärda eventuella brister i höst och om det behövs till våren, säger Georg Danielsson.
Vägsträckan mellan Lillpite och Sjulnäs har grävts ur och fått nytt bärlager, dikesförbättrande åtgärder har utförts och vägtrummor har bytts ut.