Boktips: Lättläst fakta om Anne Frank

"Anne Franks dagbok" är en av världens mest kända böcker. Den här nya boken har lättläst fakta med fin layout om hennes korta liv.

Veckans boktips handlar om Anne Frank.

Veckans boktips handlar om Anne Frank.

Foto:

Läsning2019-09-15 06:00

Titel: Fakta om Anne Frank

Författare: Tomas Dömstedt

Förlag: Nypon förlag, 2019

.

Anne Frank var tretton år när hon fick den dagbok som blev internationellt känd. "Anne Franks dagbok" är en av världens mest lästa böcker genom tiderna. Den har översatts till över 50 språk.

I dagboken skriver hon om sina känslor och vad som händer. I två år lever hennes familj instängda och undangömda från nazisterna utan att komma ut. I den här faktaboken får du veta hur hennes korta liv såg ut. Det berättas också om barndomen och vad som hände sedan de upptäcktes och fängslades.

.

"Fakta om ..." är en serie lättlästa faktaböcker med olika ämnen, den fina layouten med många bilder lockar till läsning. Tomas som är författare till flera lättlästa böcker har i den här boken flera svartvita fotografier av Anne och hennes familj.

.

Bra och intressant upplägg. Jag hoppas denna bok ska locka många läsare till att upptäcka och läsa "Anne Franks dagbok". Läsning från 9-12 år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!