Tågbro belastas till brott

Trafikverket och Luleå tekniska universitet genomför under dagen ett unikt försök med en gammal stålbro. Det är en 33 meter lång fackverksbro som nu ska belastas till brott. Syftet är att spara pengar och öka säkerheten.

Foto: Maria Johansson

LÅNGTRÄSK2013-09-12 12:07

Videon är inte längre tillgänglig

Bron har tidigare fungerat som järnvägsbro över Åbyälven i Norrbotten, men den togs ur drift 2012. Forskningsprojektet sker i samverkan mellan Trafikverket och Luleå tekniska universitet.

– Belastningsförsöket är början på ett forskningsprojekt som kommer att pågå flera år och följas av flera universitet runt om i Europa, säger Thomas Blanksvärd på Luleå tekniska universitet.

200 miljoner

Kan livslängden på broarna förlängas med 10 år är besparingen i storleksordningen 200 miljoner kronor årligen bara för svenska järnvägsbroar.

Trafikverket äger och förvaltar drygt 4 000 järnvägsbroar varav de flesta är byggda enligt gamla regelverk. Gemensamt för alla broar är att de åldras och bryts ner. Förutom att broarna åldras ökar även belastningen. Axellaster om 25 ton är vanliga och på vissa banor är axellasterna över 30 ton.

– För Trafikverket handlar det om att kunna tillåta högre laster, förlänga livslängden samt minska underhållskostnaderna, säger broexperten och doktorn i konstruktionsteknik Anders Carolin på Trafikverket.

Försöken har redan pågått en tid med bland annat dynamiska belastningar och mätningar av påkänningar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om