Närboende rasar mot torvupplag i Långträsk
Närboende rasar mot Norrbränslens torvupplag i Långträsk. Det dammar konstant och bilar kör fast på en närliggande väg som knappt är farbar. Stugägaren Kjell Sydfeldt är kritisk och anser att kommunen delvis bär ansvaret.
Margona Bäckström äger ett hus som ligger ett tjugotal meter från torvupplaget i Långträsk. Hon har andats in stora mängder damm från högen och är orolig för sin hälsa.
Foto: Robert Lundberg
Torven fraktas sedan med lastbil och läggs upp på bangårdsområdet i Långträsk. Där lagras massorna innan transporten går söderut med tågvagnar längs Norra stambanan. Slutdestination är bland annat ett kraftvärmeverk i Örnsköldsvik där torven eldas upp och därmed omvandlas till energi.
Större problem
Torvlagringen i Långträsk har pågått sedan i januari, men i och med vårens ankomst har massorna blivit ett allt större problem för de närboende. Torven dammar konstant och lastningen till järnväg brukar ske nattetid vilket stör sömnen för Margona Bäckström och hennes sambo.
De håller på att rusta upp ett hus bara ett tjugotal meter från torvupplaget där det i dagsläget ligger cirka 1 600 ton.
- Vi köpte huset för fyra år sedan och tanken var att bo där permanent. Köket är helrenoverat och isolering av golv och andra byggnationer pågår. Men nu går det inte att vara där - vi mår inte bra när vi kommer dit, berättar Margona Bäckström.
Paret har skjutit upp försäljningen av sitt hus i Västerbotten för att slippa vistas i Långträsk på heltid. De anser att situationen vid bangårsområdet är ohållbar.
- Som jag ser det finns det bara två alternativ - antingen måste torven försvinna eller så får de lösa in huset, säger Bäckström.
Knappt körbar
Kjell Sydfeldt och hans syskon har sina stugor i Långträsk. För att komma fram till dem måste de färdas längs en väg som passerar den flera hundra meter långa torvhögen. Lastbilsspår och en blandning av torv och vatten har skapat en geggig sörja som gör att vägen knappt är körbar.
- I påskas körde min dotter fast och höll på att hamna i diket. Jag fick fara och hämta henne och barnbarnet med skoter. Vissa tider på året är det mycket trafik längs vägen. Vi nyttjar den främst mellan vår och höst, berättar han.
Sydfeldt är kritisk till Piteå kommuns agerande mot Norrbränslen och företagets torvupplag i Långträsk.
- Jag tycker att kommunen har ett visst ansvar när ett företag börjar köra torv i den här omfattningen till utkanten av ett samhälle. Men det kanske har fallit mellan stolarna, säger han.
FAKTA Torv
Torv består av mer eller mindre förmultnade djur- och växtdelar som på grund av syrebrist inte brutits ner fullständigt.
Torv bildas tillexempel när marker försumpas eller när sjöar växer igen.
Nära en fjärdedel, cirka 10 miljoner hektar, av Sveriges yta är täckt av torv. 15 procent av landets yta har ett torvlager tjockare än 30 centimeter och betraktas geologiskt som torvmark.
Den torv som ska användas som bränsle skördas vanligen som fräs- eller stycketorv. Frästorv harvas eller fräses loss från mossens översta lager. Stycketorv tas upp från 0-70 centimeters djup och pressas till torvkorvar.
Källa: Bioenergiportalen.se
Torv bildas tillexempel när marker försumpas eller när sjöar växer igen.
Nära en fjärdedel, cirka 10 miljoner hektar, av Sveriges yta är täckt av torv. 15 procent av landets yta har ett torvlager tjockare än 30 centimeter och betraktas geologiskt som torvmark.
Den torv som ska användas som bränsle skördas vanligen som fräs- eller stycketorv. Frästorv harvas eller fräses loss från mossens översta lager. Stycketorv tas upp från 0-70 centimeters djup och pressas till torvkorvar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!