Stig och Ingela Nilsson hade fyllt sina tre frysar med mat för 27 975 kronor inför Ingelas 60-årsfest i augusti. Men när paret var bortrest försvann strömmen. Huset var strömlöst från 21 juli tills dess att en granne upptäckte och anmälde avbrottet den 25 juli. Då var det försent och alla kyl- och frysvaror blev förstörda.
– Vi har ute till havs med båten men fick avbryta semester och åka hem. Strömmen hade kommit tillbaka när vi kom hem och då hade allt börjat återfrysa. Vi fick börja med att skura det som hade runnit ut, säger Stig Nilsson.
Det är ofta kortare strömavbrott uppe i Strömfors ovanför Långträsk där paret bor. Förutom sommarens avbrott var det längsta 16 timmar förra sommaren.
– Men då var vi hemma och körde elverk. Då fick vi ersättning för stillestånd. Nu får vi inget eftersom Pite energi inte visste om det, säger Stig Nilsson.
Försäkringsbolaget har ersatt paret med 5 000 kronor per frys. I parets anmälan till Allmänna reklamationsnämnden yrkar de på avbrottsersättning för fyra dygn enligt reglerna för avbrottsersättning samt ett skadestånd för resterande delen av maten – 12 975 kronor.
Paret tog förgivet att elbolaget skulle betala någon form av ersättning efter avbrottet.
– Jag tror ändå de flesta tar det förgivet att man får ersättning. Så har man ju förstått det i alla fall. Folk måste få reda på vad som gäller. Man måste vara hemma och anmäla strömavbrottet för att få någon ersättning, säger Stig Nilsson.
De flesta grannar är fritidshus och det är inte alltid någon hemma. Det gör att det kan ta länge innan någon upptäcker ett avbrott.
– Vi är ju konsumenter som vilka som helst, oavsett vart vi bor. Men man ska läsa det finstilta, som inte är så lätt att hitta. Aldrig ringde jag och anmälde att vi var utan ström när vi bodde i Roknäs. Sedan vi flyttade hit har vi fått börja göra det. Men är man borta vet man ju inte, säger Ingela Nilsson.
Att hålla sig hemma eller tömma frysen innan längre resor är inga alternativ paret överväger.
– Man måste väl skaffa något larm eller liknande, om det finns, som visar när strömmen försvinner om man inte är hemma, säger Stig Nilsson.
Pite energi hävdar att man inte behöver betala ut ersättning eftersom ingen driftövervakning fanns på plats och då måste bolaget förlita sig på att den anslutna kunden meddelar elavbrottet. Den förklaringen godtog inte paret.
– Konsumentombudsmannen på kommun visade en liknande dom, och den gick i konsumentens favör. Så vi får väl se. Det är väl speciellt när man bor så här avsides, säger Stig Nilsson.