Nostalgitripp på gamla mopeder

Kanske inte born to be wild-känsla, men nog är det en skön syn när ett 25-tal gamla mopeder knattrar fram längs landsvägen. I täten Pitemoppers president, Anders Westerberg, på en Crescent från 1957 i originalskick.

En ögonsten med runda former.

En ögonsten med runda former.

Foto: Robert Lundberg

LÅNGNÄS/SJULNÄS2008-05-12 06:00
Pitemoppers har ett hundratal medlemmar och även om alla får vara med, så är målsättningen att man ska vara innehavare av en moped som är minst 25 år gammal. Det är med andra ord inga tonårstjejer med plastiga vespor som samlats ute vid
Sandö badplats i Långnäs-Sjulnäs för att fika och njuta av det faktum att mopedsäsongen är igång.
Föreningens president, Anders Westerberg, är kanske inte besatt, men intresset för gamla mopeder är stort. Hemma i garaget står åtta körbara mopeder och lika många som kan klassas som renoveringsobjekt. Till upptaktsträffen på söndagen kör han en Crescent från 1957 i originalskick.
- Mopeder är ett stort intresse och jag gillar det tidstypiska. Nu var det lite för blåsigt, men jag brukar ha lite mer genuina kläder.
Alla mopeder har en historia och går man runt bland de cirka 25 mopeder som står uppställda vid idylliska Sandö badplats så kan man känna nostalgin blomma. Klenoder och ögonstenar, inte sällan i originalskick. För dagen är underhållaren Ronny Eriksson med och han har fått låna en Puch Florida från 1968 av Anders Westerberg. Givetvis är även den i originalskick.
- Jag ska ju på Värmlandsturné i sommar och då är det meningen att jag och de andra artisterna ska åka moped mellan spelställena. Det här känns som en bra upptakt, säger Ronny Eriksson.
Numera är det tjejerna som dominerar den nya vespagenerationen. Så var det absolut inte förr. Britt Nilsson, som är med i Pitemoppers och kör en Crescent F50 GL från 1977, minns hur det var.
- Brorsan hade moped, men pappa tyckte inte att det var något för flickor. Men jag brukade tjuvlåna mopeden. Jag tar igen det nu istället, säger hon och skrattar gott.
Föddes 1952
Den svenska mopeden (en sammanskrivning av motor och pedal) börjar närma sig 60 år. Visst hade det funnits trampcyklar med diverse påhängsmotorer tidigare, men den 1 juli 1952 bestämde riksdagen att moped var ett särskilt fordon med eget regelverk (15-årsgräns, maxhastighet 30 kilometer i timmen och så vidare).
- Huskvarna var nog först med en riktig moped och sedan kom en mängd olika märken. I slutet av 70-talet tog boomen slut och sedan gick det väl runt 20 år innan eu-mopparna fick populariteten att skjuta i höjden igen, säger Anders Westerberg.
Men, som sagt, Pitemoppers bryr sig inte om moderniteter, gammalt ska det vara. Leif Samuelsson är en välkänd mopedprofil i Piteå Han driver företaget Leso Motor och har kört moped i hela sitt liv.
- Redan innan jag hade fyllt 15 år hade jag haft 13 mopeder, minns Samuelsson och kickar igång Puch Dakotan.
Born to be wild, banne mig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om