Den 5 augusti lastade Kallaxflyg en helikopter på en kanadensisk isbrytare som gått från Tromsö till Arktis. Där flyttades maskinen över till svenska isbrytaren Oden som har flera team av forskare ombord som undersöker havsisen och botten i området.
– Vi har piloten Ted Juliusen och teknikern Bengt Berglund på plats. Vår uppgift är att flyga ut forskare och materiel till de områden som ska undersökas, säger Kallaxflygs vd Sven Stenvall.
De arktiska flygningarna inleddes 2004 efter att Kallaxflyg fick uppdrag att göra kontrollflygningar av isen i Bottenviken.
– Efter det fick jag telefonsamtal, vill du åka med på en arktisk expedition och det sade jag ja till direkt, säger Sven Stenvall.
Sedan dess har han själv flugit för ett tiotal arktiska expeditioner.
Sven Stenvall säger att det krävs speciell kompetens för att flyga i isiga och kalla miljöer.
– Den har vi byggt upp i och med att vi kört rendrivningar under november och december, det har varit en bra träning för den här typen av flyguppdrag.
Förra året omsatte Kallaxflyg 77,4 miljoner kronor vilket är en ökning med 24 miljoner kronor jämfört med 2014.
– 2015 blev ett rekordår eftersom vi deltog i flera expeditioner. Det lyfte verksamheten ordentligt, säger Kallaxflygs vd, som uppger totalt flög helikoptrarna i Sverige och vid utlandsmissionerna 8 000 timmar.
Bolaget redovisade positivt resultat med 4,8 miljoner kronor vilket är en ökning med 2,1 miljoner kronor från 2014.
Sven Stenvall säger att 2016 blir ett år med något minskad volym eftersom den arktiska expeditionen är den enda i år.
– Men vi håller ställningarna på ett bra sätt och orderingången är bra. Vi har fullt upp. På tisdag börjar vi om med att göra kraftledningsinspektioner för Fortum, säger Stenvall strax efter att en helikopter lyft från Långnäs med destinaton Fauske i Norge.
I Alta har Kallaxflyg dotterbolaget Kallax A/S i Alta med fyra helikoptrar som flyger allt från byggnadsmaterial till att inspektera kraftledningar. Utlandsbolaget omsatte 15 miljoner norska kronor förra året.
Verksamheten har växt så mycket att bolaget hyrt i en H 130 Airbus helikopter. Den står just nu i Kiruna.
– Den är vår största maskin som kan lyfta 1500 kilo, säger Sven Stenvall.
Han uppger att just nu planeras inga nya helikopterköp, eller företagsförvärv efter köpet av West i Luleå förra året.
– Men jag har radarn på om det dyker upp något intressant, säger han.