Sedan hösten 2015 ges grundlärarutbildningen vid LTU på distans. En manöver som har visat sig mycket framgångsrik. På inriktningarna mot förskoleklass och grundskola årskurs 1-3 har antalet sökandet fördubblats och på inriktningen mot grundskola årskurs 4-6 har antalet sökande ökat från 42 till 72. Enligt universitetet kan distansanpassningen till och med vara ett led i att mota lärarbristen.
– Många små orter har redan idag svårt att rekrytera lärare, men en distansutbildning skapar möjligheter även för dem som bor på orter långt från ett lärosäte att plugga, bo kvar och ha en säker anställning att gå till efter lärarexamen, säger Lena Nyström, universitetsadjunkt vid Luleå tekniska universitet.
En effekt av det ökade söktrycket är högre antagningspoäng och därmed bättre rustade studenter.
Enligt Lena Nyström har lärarkollegiet lagt stor vikt vid kursvärderingarna och samarbetat mellan de olika kursarbetslagen.
– Vi har lagt örat mot marken och lyssnat till studenternas erfarenheter och de har verkligen haft många konstruktiva och framåtsyftande tankar om vad som varit bra och vad som behövde förändras. Vi har försökt vara lyhörda och det är ingen tvekan om att vi har lärt oss massor det här läsåret, säger hon.