Norrbottningar trivs på jobbet

Semestern lider mot sitt slut för många norrbottningar. Och det innebär tillbaka till vardagsrutiner. Trots det uppger åtta av tio personer i Norrbotten att de trivs på jobbet.– Ett meningsfullt jobb är avgörande för livskvalitén, säger beetendevetaren Per Larsson.

Morgonfika på jobbet. Några kollegor sitter runt ett bord och samtalar med kaffekoppar i händerna.

Morgonfika på jobbet. Några kollegor sitter runt ett bord och samtalar med kaffekoppar i händerna.

Foto: JANERIK HENRIKSSON / SCANPIX

Länet2013-08-11 11:30

Väckarklockan ringer i arla morgonstund och rutiner ska sättas i rullning – igen. I morgon börjar många norrbottningar om att jobba efter semestern. Till en början kan det kännas motigt, men enligt en undersökning hälsoföretaget Previa gjort trivs åtta av tio norrbottningar på jobbet.

– De allra flesta trivs med sitt arbete. Att ha ett meningsfullt jobb och bra arbetskamrater är avgörande för livskvaliteten, säger Per Larsson, beteendevetare på Previa i ett pressmeddelande.

"Alla blir hörda"

I undersökninngen, som är gjord på uppdrag av arbetsgivare i hela landet, har Previa ställt frågor till 47 000 anställda. Personerna har fått svara på om trivsel och samarbetsklimat på jobbet. Och i Norrbotten är det hela 83 rocent som säger att det trivs med sitt arbete. Två ynka procent säger att de inte trivs alls.

Hela 86 procent av norrbottningarna är nöjda med är samarbete och god gemenskap på arbetsplats. Dessutom är nästan lika många, 79 procent, nöjda med kontakten med närmaste chefen.

– Samarbete lägger grunden för gemenskap och trivsel. En av chefens viktigaste uppgifter är att se till att medarbetarna kommunicerar bra med varandra, exempelvis genom att alla blir hörda på gemensamma möten, säger Per Larsson.

Fotnot: Undersökningen genomfördes mellan 2010 och 2012. I Norrbotten svarade 865 anställda på frågor om sin hälsa, sina mat- och motionsvanor samt om trivseln på arbetsplatsen.

Fem tips till arbetsgivare

1. Skapa en bra mötesordning. Se till att alla engageras och har möjlighet att göra sin röst hörd på interna möten. Motverka att några få personer ständigt tar över diskussionen.

2. Underlätta samarbete. Organisera arbetet så att samarbete uppmuntras och belönas.

3. Var en mänsklig chef. En bra chef är medveten om hur lätt missförstånd kan uppstå och ber därför om feedback på sin egen kommunikation.

4. Motverka konflikter. Var uppmärksam på och motverka tendenser till missförstånd, konkurrens och konflikter.

5. Ta itu med negativa beteenden. Underskatta inte negativa beteendens påverkan av effektiviteten. Agera direkt vid tendenser till mobbning eller när medarbetare på något sätt beter sig illa mot varandra.

Källa: Previa

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om