Nattågens framtid ut på remiss

Det är fortfarande oklart om hur nattågstrafiken till och från övre Norrland blir i framtiden. Trafikverket säger sig vända på alla stenar i sin utredning.

Oklart. Fortfarande hänger framtidens nattågstrafik till och från övre Norrland i luften. Det utredningsarbete som nu är gjort ska närmast ut på remiss. (Arkivbild)

Oklart. Fortfarande hänger framtidens nattågstrafik till och från övre Norrland i luften. Det utredningsarbete som nu är gjort ska närmast ut på remiss. (Arkivbild)

Foto: Stig Nordlund

LÄNET2016-04-10 16:18

Det är ingen hemlighet att resandet med tågtrafiken till och från övre Norrland har minskat.

Det här har inneburit att det höjts röster för att se över och utreda hur framtidens tågtrafik mellan den norra och södra landsändan ska se ut i framtiden.

Trafikverket genomför nattågsutredningar inför varje ny avtalsperiod. I torsdags hölls ett informationsmöte i Luleå där verkets representanter presenterade sitt arbete inför den kommande avtalsperioden. Nuvarande löper ut i december 2018.

Något svar på hur tågkommunikationerna kommer att se ut i framtiden finns inget konkret svar på - inte än i alla fall.

– Vi har vänt på alla stenar i den här frågan, säger Bo Andersson, utredningsledare vid Trafikverket och en av de som medverkat i arbetet.

Andersson konstaterar att det kan komma att se annorlunda ut i framtiden.

– Det finns en rad alternativ som vi presenterar i utredningen. Därutöver finns det även andra alternativ från den som är operatör, säger han.

I dagsläget rymmer nattågstrafiken till och från norr två nattåg i vardera riktningen.

– Som jag sa, vi har vänt på alla stenar för att se om det kan se annorlunda ut. Vi har vårt uppdrag att skapa tillgänglighet för interkollektiva, det vill säga långväga resor, säger Andersson och understryker att det är operatörens sak att ordna själva upplägget.

Utredningsarbetet som presenterades på torsdagen kommer närmast att gå ut på remiss. Bland annat till kommuner och landsting.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om