Högt betyg åt Länstrafiken

Norrbottningarna ger högt betyg åt Länstrafiken. Det visar den rikstäckande Kollektivbarometern som är en kvalitets- och attitydundersökning som månadsvis genomförs av landets läns- och lokaltrafikföretag.

Norrbottningarna ger länstrafiken högt betyg i den rikstäckande Kollektivbarometern.

Norrbottningarna ger länstrafiken högt betyg i den rikstäckande Kollektivbarometern.

Foto: Maria Johansson

LÄNET2015-02-09 12:01

Kollektivbarometern görs i samarbete med branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik, där 100 norrbottningar, såväl allmänhet som kunder, mellan 15–75 intervjuas per telefon varje månad.

En analys av resultaten från år 2014 där totalt 1 200 norrbottningar tillfrågats visar att norrbottningen ger länets kollektivtrafik högst betyg.

Betyget mäts på en femgradig skala där betyget 5 och 4 är nöjda, betyget 3 varken nöjd eller missnöjd och betyget 1–2 är missnöjda kunder.

Näst nöjdast

Resultatet för NKI (nöjd kund index) i Norrbotten visar att av Länstrafikens kunder som åker buss ofta eller ibland är hela 74 procent nöjda (78 procent 2013). Det innebär att Länstrafiken har landets näst nöjdaste kunder. Nöjdaste kunderna finns i Jonköpings län.

Det norrbottningarna är mindre nöjda med är avgångstiderna, att linjerna inte går bästa vägen och att det är svårt att får information om avgångstider.

Länstrafiken i Norrbotten får högt för

att det är prisvärt att åka med Länstrafiken

att det är rent och snyggt i fordonen

att förarna uppträder trevligt

att det känns tryggt att åka med Länstrafiken

att Länstrafiken är lyhörd för synpunkter

att man undviker stress när man åker med Länstrafiken

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!