Atle bröt isen

Isbrytarsäsongen är igång. På torsdagen gjorde Atle premiär då isbrytaren assisterade bulkfartyget Altamar genom isen ut från hamnen i Luleå.

Foto:

LÄNET2015-01-16 10:55

– Det är riktigt kallt i vattnet. Vi räknar med att det bygger på is längs hela kuststräckan norr om Skellefteå, säger Ulf Gullne på Sjöfartsverkets isbrytarledning.

Från i tisdags har Atle följt fartygstrafiken och varit redo att med kort varsel rycka ut för att assistera fartyg. Men den första assistansen dröjde alltså till torsdagen. Två finska isbrytare har redan inlett säsongens isbrytararbete i Bottenhavet. Sverige och Finland har ett nära samarbete för isbrytningen i Bottenhavet, Bottenviken och Ålands hav.

– Det är mest is på den finska sidan. Nu påbörjar vi isbrytarexpeditionen med en svensk isbrytare, och sen tar vi varannan. Vi tar ut isbrytarna i den ordning som de är mest kostnadseffektiva att driva, säger Ulf Gullne.

Lindrig vinter

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Även Sjöfartsverkets arbetsfartyg Baltica och Scandica har isbrytarförmåga. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in.

Inledningen på vintern har varit lindrig. Utifrån det går det att dra vissa slutsatser om fortsättningen.

– Det blir ingen sträng vinter. Om en månad börjar dagsmejan ta i södra Sverige. Som mest blir det en normal vinter, säger Ulf Gullne.

Fakta om Atle

Atle är en av de fem statsisbrytarna och ägs av Sjöfartsverket. Hon är byggd 1974 av OY Wärtsilä AB i Helsingfors. Moderniserad och uppgraderad avseende både material och teknik de senaste åren.

Längd: 104,7 meter

Bredd: 23,8 meter

Djupgående: 8,30 meter

Deplacement: 7800 ton

Isbrytningskapacitet: 1,2 meter jämn is i tre knops fart

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!