Linjemålningen är försenad

Trafikverket varnar nu för att vägarna blir extra besvärliga i höstrusket. Detta då det saknas linjemålning på många sträckor.

Linjemålningen är försenad eftersom Trafikverket har sagt upp ett antal kontrakt då de inte varit överens med leverantören.

Linjemålningen är försenad eftersom Trafikverket har sagt upp ett antal kontrakt då de inte varit överens med leverantören.

Foto: Catrin Renlund

LÄNET, UPPDATERAD2018-09-20 09:43

I höstmörker och regn blir det extra besvärligt då de vita linjerna saknas. Efter att Trafikverket sagt upp ett antal avtal så saknar nu flera nybelagda vägar i Norrbotten och Västerbotten linjemålning.

Just nu prioriterar Trafikverket att måla de nybelagda sträckorna i länen som är helt omålade och upplevs som extra mörka.

– Det gäller alla sträckor vi asfalterade om förra året och de vi gjort i sommar. Nylagd asfalt är så otroligt svart, säger Håkan Äijä, enhetschef på Trafikverket.

De entreprenörer som gjort asfalteringen ska måla sina egna sträckor.

– Vi beklagar verkligen att linjemålningen är försenad. Vi jobbar nu intensivt med att hitta lösningar och få de allra viktigaste sträckorna målade så fort det går och vädret medger, säger han.

Linjemålningen är försenad eftersom Trafikverket har sagt upp ett antal kontrakt då de inte varit överens med leverantören.

Vad är det som gör att ni inte är överens?

– Det händer ju då och då att vi inte kommer överens med den leverantör vi har. Vi ligger just nu i en tvist i domstol om kvalité och pris exempelvis.

Hur ser det ut med tidsplanen för sträckor där färgen försvunnit?

– På det befintliga vägnätet så jobbar vi normalt med att fräscha upp linjerna. Vi sitter och planerar kompletteringsmålningen just nu, det är inte klart. Vi prioriterar de högtrafikerade vägarna och de så kallade pendlingsvägarna.

Trafikverket avsätter extra medel under de närmaste åren för att komma ikapp med linjemålningen i Norrbotten och Västerbotten.

– Vi kommer att få lite mer pengar de närmaste åren för att komma ikapp. Vi brukar ha runt 30 miljoner i budget men nu fick vi en utökning på någonstans mellan 10 och 20 procent nästa år. Då kommer vi att prioritera vägar där linjerna försvunnit mest i de två nordligaste länen.

Är nutidens linjefärg mindre hållbar än den var förr?

– Ja det kan man nog säga, men från och med nästa år så ställer vi speciella krav på materialet som skall säkerställa en ökad hållbarhet. De kraven har tagits fram i ett samarbete med de övriga nordiska länderna, säger Håkan Äijä.

Det finns en hel del vägsträckor som är eftersatta där linjerna nötts bort och det är hög tid att måla om. Något som Håkan Äijä är medveten om.

– Men det gäller ju att ta det lugnt, har man dålig sikt måste man anpassa hastigheten efter väglaget och mörkret.

0911-645 16

Linjemålning i höst

Väg 373 mellan Siksjön och Långträsk

Vägkorsningen från väg 373 till Hortlax

Från Bertnäs till Norrfjärden

Från Sjulnäs till Lillpite

Från Holmträsk till Norra Backträsk

Del genom Pålträsk

Utöver detta förbättras befintlig målning på E4 mellan Piteå och Töre.

Källa: Trafikverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!