Att hängbron över Dainaksundet i Arjeplog är i dåligt skick har varit känt en tid. För ett år sedan konstaterades att bron har skador som gör att den inte håller för trafiken längre. Redan då fanns det restriktioner för hur många fordon som får köra på den och hur tunga de får vara.
Trafikverket har därför planerat för att riva den enfiliga bron och bygga en ny dubbelfilig bro med bättre bärkraft med start 2020 eller 2021.
Men nu stängs alltså bron med omedelbar verkan. Enligt Trafikverkets senaste besiktning är bron inte längre säker att passera eftersom flertalet vajrar är i så dåligt skick att de kan brista.
– Vi fick beskedet sent på måndagskvällen och nu stängs den akut, säger Johan Bissmark, arbetsledare på Svevia som fick uppdraget att stänga bron på tisdagsmorgonen.
Svevia är driftansvarig i området och Johan Bissmark berättar att de måste köra med en liten plogbil på vintrarna över bron.
– Bron är i dåligt skick och det har medfört problem vid plogningen. Nu kommer bron och den här vägsträckan att vara avstängd tills en ny bro är på plats.
Det handlar om väg 625 från Östansjö till Evebäcken i båda riktningarna. Trafikverket skriver på sin hemsida att "Under byggtiden, som beräknas starta 2020/2021, kommer vi att stänga av den gamla bron, och leda om trafiken via Laisvall". Men det kan dröja längre än så. Enligt Bengt Olsson, Trafikverket, innebär akutstängningen att byggstarten eventuellt kan justeras.
– Vi ska se om det går att skynda på. Det är ju ett bygge som kräver vattendom och miljötillstånd, sedan ska projektet upphandlas. I nuläget vet vi inte när projektet kan dra igång och därmed inte heller hur länge den här vägsträckan kommer att vara avstängd.
Det här innebär väl en rejäl omväg för de som bor i Båtsjaur?
– De som bor i Båtsjaur får köra via Laisvall, en omväg på två mil. Det är ganska många som berörs, säger Johan Bissmark.
För de som bor i Maskaure eller andra mindre byar kan möjligen omvägen via Mellanström vara en lösning.
Nuvarande Dainakbron öppnade för trafik 1940 och har med tiden förstärkts på olika sätt. Trots förstärkningar är bärigheten sänkt till sex ton och bron har nått sin tekniska livslängd (80 år).
Att laga hängbron, som av många ses som ett landmärke, har inte varit aktuellt. Beslutet är att riva och ersätta den med en modern bro och det kommer troligen inte bli någon ny hängbro.