Narumon bytte bana från bröd till lastbil

Det finns de som bytt bana, kanske utbildat sig och helt ändrat kurs. Gjort ett stort steg i livet. Och så finns det sådana som Narumon Boonmart, som tagit alla steg.

Narumon Boonmart utmanade den svenska grammatiken, kämpade med lastbilskortet och kör nu farligt gods mellan Kiruna och Köping.

Narumon Boonmart utmanade den svenska grammatiken, kämpade med lastbilskortet och kör nu farligt gods mellan Kiruna och Köping.

Foto: Jens Ökvist/Frilans

Korsträsk2022-09-24 08:00
undefined
Mon vågade byta spår. "Livet måste gå framåt. Man måste göra sitt bästa, livet är inte bara asfalt, det är grusväg också", säger hon.

Narumon Boonmart, 35, från Korsträsk har bytt världsdel och klimat, språk, kultur och umgänge. Under de tio åren hon bott i kommunen har hon även hunnit ha flera olika jobb. Mon, som hon kallas, är ursprungligen från Thailand och var en av dem som fick sluta efter Polarbrödsbranden.

undefined
Mon får se allt från blommor till snö under långkörningarna mellan Köping och Kiruna.

– Det var hemskt. Personalchefen ringde och grät och sa att det inte skulle bli något mer jobb för mig och jag tänkte: ojdå, vad ska jag göra nu, säger hon.

Mon är dock inte den som stannar upp. Hon gick på en träff som Wibax anordnade och blev uttagen till ett test för att få gå utbildning till yrkeschaufför. Men hon tog sig inte vidare i den tuffa konkurrensen bland kandidaterna. Då fick hon chansen att söka igen med hjälp av arbetsförmedlingen och tog sig då vidare och fick även språkstöd.

undefined
Ekipaget måste kontrolleras innan avfärd.

– Svenska språkets grammatik är inte min kompis. Det var massor av prov och det var ingen lek med yrkessvenskan. Men jag tänkte att jag ska klara lastbilskörkortet, livet måste gå framåt. Man måste göra sitt bästa, livet är inte bara asfalt, det är grusväg också, säger Mon.

När utbildningen var i hamn fick hon körningar för BDX i Norrbotten och norra Finland.

undefined
Narumon Boonmart kör 120-gradigt ammoniumnitrat som klassas som farligt gods i ett 24 meter långt ekipage.

– Men det blev för dyrt att pendla tolv mil tur och retur varje dag till firman i Luleå på grund av dieselpriserna, så nu jobbar jag med långkörningar istället.

Hon hämtar lastbilen i Luleå, kör ner till Köping och lastar farligt gods, 120-gradigt ammoniumnitrat som hon sedan fraktar upp till Kiruna.

undefined
I framtiden är Mon inte främmande för att byta spår igen till florist.

– Jag hinner två svängar per arbetsvecka, det är cirka 125 mil enkel väg. Jag jobbar varannan vecka och är ledig varannan.

Den värsta vägsträckan är E10 mellan Gällivare och Kiruna som klassas som en av landets farligaste.

undefined
Narumon Boonmart vågade byta spår i livet.

– Första gångerna jag körde där på vinterväglag var det inte roligt, jag tänkte "jag överlevde" när jag lämnat de milen bakom mig.

Sambon Jon Elghorn jobbar även han som yrkeschaufför. Han kör i Norge och är borta veckovis.

undefined
Narumon Boonmart bytte yrke

– Vi pusslar ihop vardagen med vår dotter Elva som bor hos farmor när båda jobbar, det funkar bra, säger Mon.

Det är ett ganska stort steg i yrkeslivet att gå från att packa klämmor på Polarbröd till att arbeta som yrkeschaufför med farligt gods och även om Narumon Boonmart trivs med jobbet så är hon nyfiken och inte främmande för att byta spår igen.

– Jag vill utbilda mig till florist i framtiden, det verkar så roligt, säger hon.

undefined
Narumon Boonmart bytte yrke
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!