Hastigheten oroar busschaufförerna

Bussbolag, kommunen och polisen vill sänka farten genom Korsträsk för att öka säkerheten – men inte Trafikverket. Nu ska länsstyrelsen avgöra ärendet.

Tung trafik. Det dånar ofta förbi lastbilar när barnen ska kliva av bussen. Det oroar Harry Granlund och hans busschaufförer som vill sänka farten till 60 ­kilometer i timmen.

Tung trafik. Det dånar ofta förbi lastbilar när barnen ska kliva av bussen. Det oroar Harry Granlund och hans busschaufförer som vill sänka farten till 60 ­kilometer i timmen.

Foto: Christoffer Markström

Korsträsk2016-04-13 15:40

Videon är inte längre tillgänglig

Granlunds buss-ägaren Harry Granlund har lämnat in ett önskemål om en hastighetssänkning längs riksväg 94 genom Korsträsk.

– Chaufförerna som kör tycker att det känns obehagligt att släppa av och på barnen när det går så fort. Sedan är det inte alltid de använder gångtunneln som går under vägen utan de går rakt över vägen, säger han.

Hastighetsgränsen är satt till 80 kilometer i timmen. Harry Granlunds förslag är att sänka den till 60 kilometer i timmen.

– Det skulle förmodligen kännas tryggare att släppa av barnen. Jag tror även att de som bor i byn skulle tycka att det är bra för det är inte så lätt att ta sig ut på vägen, det känns att gå fort när det är 80 kilometer i timmen.

Miljö- och byggnämnden, som även är trafiknämnd i Älvsbyn, delar Harry Granlunds uppfattning. De anser att trafikmiljön är farlig och att hastigheten bör sänkas.

Eftersom det är en större väg anser nämnden att 60 kilometer i timmen bör räcka, samtidigt som man gärna ser fartkameror i båda riktningarna för att öka benägenheten att respektera den nya hastigheten.

Polisen vill också se en sänkning. Redan när man höjde hastigheten från 70 kilometer i timmen till 80 kilometer i timmen reagerade polisen och ansåg att man hellre skulle ha sänkt hastigheten.

Älvsbypolisen Robert Janeheim ser helst att en sänkning även sträcker sig över järnvägsviadukten.

I och med att det inte finns någon gång- och cykelbana från Korsträsk till Älvsbyn än måste alla som ska gå eller cykla passera över bron. Det anser polisen är osäkert. Man hoppas även att en sänkning ska leda till färre viltolyckor.

Harry Granlund är glad över att ha kommunen och polisen på sin sida.

– Jag tycker det var bra skrivet av båda instanserna, sedan får vi se vart vi hamnar. Förhoppningsvis får vi en hastighetssänkning, säger han.

Men Trafikverket avstyrker ansökan. De hänvisar dels till att det finns en gångtunnel, men menar även att sikten är godkänd.

De lägger även en stor del av ansvaret på trafikanterna och understryker att man alltid ska anpassa hastigheten till trafikförhållandena oavsett hastighetsbegränsning.

– Förmodligen så har de sina riktmärken som de följer rakt av, och då blir det så. Vi får hoppas att länsstyrelsen lyssnar på de andra instanserna i stället, säger Harry Granlund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om