Efterlängtat vägbygge påbörjat: "Stor trafikpåverkan"

Trots en sträcka på bara två kilometer blir den nya gång- och cykelvägen från Korsträsk ett komplicerat projekt. "Det blir stor trafikpåverkan", säger projektledaren Madeleine Älgamo.

Projektledaren Madeleine Älgamo, här tillsammans med projektingenjören Jennie Larsson, konstaterar att det kommer att vara trafikstörningar längs väg 94 i ett par månader nu när projektet drar igång.

Projektledaren Madeleine Älgamo, här tillsammans med projektingenjören Jennie Larsson, konstaterar att det kommer att vara trafikstörningar längs väg 94 i ett par månader nu när projektet drar igång.

Foto: Jens Ökvist

Korsträsk2020-09-01 08:46

Nu är bygget av gång- och cykelvägen från järnvägsbron i Korsträsk till korsningen i Sågfors påbörjat. Syftet med projektet är att säkra framkomlighet och trafiksäkerhet för oskyddade trafikanter längs väg 94.

– Vi vill gärna få bort dem från vägen för allas säkerhet. Det är en högtrafikerad väg med mycket tung trafik, så jag tror att den har varit efterlängtad. Jag hoppas att många kommer att använda den när den väl är på plats, säger Madeleine Älgamo, projektledare vid Trafikverket.

Entreprenören har börjat avverka skog och inom en vecka börjar man schakta.

– Det börjar hända saker framöver. Om en vecka eller två är det maskiner längs vägarna.

Det kommer att innebära begränsad framkomlighet.

– Det kommer att bli det i och med att man börjar på två fronter. Både från Sågforsvägen och inifrån Korsträsk. Sedan möts de i mitten, säger Madeleine Älgamo.

undefined
Trafikverkets projektledning Madeleine Älgamo och Jennie Larsson var på plats i Korsträsk när flodpärlmusslorna flyttades vid bron över Korsträskbäcken under måndagen.

Från Korsträsk är GC-vägen kantstensbunden medan den blir friliggande på åkrarna mot Sågfors.

– Från Korsträsksidan måste de alltså stå i vägområdet för att kunna bygga. Då kommer de tvingas stänga av ett körfält och det blir hastighetsnedsättningar. Som det ser ut nu kommer det mest bli där.

Trafiken längs väg 94 kommer att vara igång hela tiden – trots att två broar ingår i projektet. Den ena, den över Korsträskbäcken vid korsningen till Lillstrand, bygger man om redan i år.

– Bron kommer att bli bredare så att vi får plats med GC-vägen. Då byter vi hela bron i och med att den har ganska många år på nacken och inte är i jättebra skick, säger Madeleine Älgamo.

Man kommer att sänka halva vägbanan, byta trumman och sedan sänka andra halvan och byta resten av trumman.

– Ett körfält är alltid öppet. Planen är att sänka vägbanan i oktober och börja byta trumman då. Man vill gärna göra det när det är så lågt vatten som möjligt eftersom det är ganska mycket vatten som strömmar igenom här. Sedan byter vi bron i november–december. Järnvägsbron inne i Korsträsk tar vi nästa år.

Trafikfarliga korsningen mot Storsund ser ut att bli säkrare i och med bygget av GC-vägen.

undefined
Den olycksdrabbade korsningen mot Storsund kommer troligtvis att bli säkrare i och med bygget av den nya gång- och cykelvägen.

– Vi kommer att beakta den och försöka att göra den säkrare. Flytta skyltar och kanske göra refuger. Vi har inte landat riktigt i vad som ska göras, men vi ska titta på den, säger Madeleine Älgamo.

Projekttiden är drygt ett år och tanken är att man ska vara färdig i november 2021.

Karta: Korsträsk
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!