Banverket banar väg för säkrare tågtrafik
Efter de hårda stormarna i södra Sverige för några år sedan beslutade Banverket att trädsäkra järnvägen runt om i landet. En etapp av det 450 mil långa projektet håller just nu på att färdigställas vid Lillträsk i Älvsbyn.
Med skördaren som sköter avverkningen rör sig projektet framåt med 200 till 1 000 meter om dagen. I hela Sverige ska 450 mil järnväg trädsäkras.
Foto: Therese Hedman
ra att träd ramlar över spår och ledningar.
Många berörda
- Banverket har valt ut viktiga sträckor och totalt rör det sig om 450 mil järnväg i hela landet som ska trädsäkras, säger Tommy Söderström, delprojektledare för Banverket, övre Norrland.
För att få avverka har Banverket köpt upp befintliga träd och marken vid sidan om rälsen. Bara på sträckan som Tommy Söderströms entreprenörer nu jobbar med, 16 mil järnväg mellan Luleå och Jörn, kan upp till 1 000 markägare beröras.
- De allra flesta är nöjda med priset som satts på marken, en bedömning som gjorts av Lantmäteriet för att bli opartisk. Sen finns det alltid några få som överklagar, säger Tommy Söderström.
Just nu jobbar över 30 personer med trädsäkringen i länet. Två av dem är Ulf Vikström och Mikael Dahlberg. Den förstnämnde kör skördaren som kapar och kvistar träden, medan Mikael Dahlberg är bevakare om något går snett.
850 miljoner
- Skulle ett träd falla över järnvägen medan vi arbetar är det mitt jobb att snabbt kortsluta rälsen så det går ut stoppsignal till tågen. Men under hela projektet hittills har det bara varit två såna tillbud och det i södra Sverige, säger
Mikael Dahlberg.
Den totala projektkostnaden för Banverket landar på 850 miljoner kronor.
- Det är visserligen inte är lika frekvent med träd som faller över spåret här i norr som söderut. Men i genomsnitt sker en trädpåfällning per dag i hela landet. Blir ledningarna nedrivna handlar det om miljonbelopp och stillastående tåg, säger Tommy Södergren.
FAKTA Trädsäkring
Projektet började i liten skala 2007 och trappas nu upp för att vara klart 2012.
Förut har antalet trädfria metrar vid rälsen varierat genom landet, men nu har man enats om 20 meter i hela Sverige. Dessutom fälls enstaka längre träd i kanten av avverkningen.
Avverkningen sker i tre steg, efter att markägaren fått Banverkets servitut. Först röjs sly bort manuellt, sedan avverkas större träd med skördaren och sist tas timret omhand.
Vid bebyggelse nära järnvägen röjs träd bara efter samråd med tomtägaren.
Förut har antalet trädfria metrar vid rälsen varierat genom landet, men nu har man enats om 20 meter i hela Sverige. Dessutom fälls enstaka längre träd i kanten av avverkningen.
Avverkningen sker i tre steg, efter att markägaren fått Banverkets servitut. Först röjs sly bort manuellt, sedan avverkas större träd med skördaren och sist tas timret omhand.
Vid bebyggelse nära järnvägen röjs träd bara efter samråd med tomtägaren.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!