I framtiden kan fotgängare och cyklister ta sig mellan Älvsbyn och Korsträsk på ett säkert sätt via den planerade gång- och cykelvägen i anslutning till väg 94. Under tisdagskvällen bjöd Trafikverket in till samråd i Korsträsk byastuga för att visa upp och diskutera planerna med de berörda. Till sommaren ska en vägplan granskas och nästa år ska den fastställas, men bygget börjar först 2019.
– Vi går efter en ekonomisk plan som vi har i hela länet. Vi bygger ungefär en sådan här gångbana i länet varje år, den är ju ganska stor, säger Trafikverkets projektledare Simon Lövgren.
Brobyggen
Kostnaderna för projektet uppskattas till mellan 12 och 15 miljoner.
– De stora kostnaderna är broarna som måste byggas över järnvägen och Korsträskbäcken, säger Simon Lövgren.
Enligt Trafikverkets förslag ska gång- och cykelvägens start ligga vid korsningen mellan väg 94 och Sågforsvägen. Där mellan ska den befintliga vägen genom Sågfors användas för att ta sig till gång- och cykelbanan i anslutning till Kanis.
"Rikta vägen"
Röster från samrådsdeltagare höjdes om risken för att många ska ta det enklare alternativet ut på väg 94 i stället för att cykla eller gå genom Sågfors.
– Vi har funderat på det, men vi ska försöka rikta vägen mot Sågfors så att det blir naturligt att cykla där, säger Simon Lövgren.
Han fick även frågor om den eventuella gruvetableringen i Laver kan påverka bygget.
– Det kan jag inte svara på, men jag tror inte.
När bygget drar i gång väntas det stå klart inom två år, vilket betyder att vägen kan vara helt klart 2021.