Bybor kritiserar indragen busstrafik

”Man får inte folk att åka buss om man placerar busshållplatsen i utkanten av en by där inte bor några människor”. Det sade bybon Anders Berg vid ett S- möte i Kopparnäs på tisdagkvällen där länstrafiken och Piteå kommun fick skopor av kritik i samband med bygget av mitträcken efter E4.

KOPPARNÄS2014-01-11 06:00

Sträckan med mitträcken melllan Rosvik och Ladrike är klar. I år fortsätter delen Ladrike–Bonäset. Bygget planeras vara klart 2015.

Det ger effekter för Kopparnäs och Bertnäs. Dels tar Trafikverket sin hand från det som i dag är statlig väg från Kopparnäs – genom Bertnäs.

I stället får en nybildad samfällighetsförening ta hand om underhållet. Dels handlar det om indragna busslinjer och att en busshållplats flyttar.

Det medför att exempelvis de gymnasieungdomar från Bertnäs som ska åka till Strömbackaskolan får vandra under en viadukt och gå 800 meter till bussen, vilket fick en person i  går att kommentera:

–Är det någon som tror att ungdomarna kommer att gå under viadukten längre bort? De kommer naturligtvis att korsa trafikfarliga E4.

Inga muskler

Kommunalrådet Peter Roslund fick frågan om varför inte kommunen kan ta över vägunderhållet.

– Vi har inte muskler att ta över alla enskilda vägar. Tar vi över den här måste vi sköta fler. Kommunen kan inte ta över för att staten kryper ur sitt ansvar, menade Roslund, som pekade på att detta är en rättvisefråga mot andra kommundelar.

Här kom synpunkten ”vad är det för rättvisa att vi ska både betala tullavgifter för att vi ska ta oss ut till E4, samtidigt som vi via skattsedeln får betala vägunderhåll till andra delar av Piteå kommun?”.

Anders Berg medgav för PT att protesterna kring vägfrågan varit lama.

– Det kan beror på att vi inte sett alla konsekvenser av E4-bygget.

Bussar försvinner

Det blev också diskussion kring att Kollektivtrafikmyndigheten och länstrafiken ändrar busslinjerna när mitträckena är klara nästa år.

Efter det går inga bussar genom Norrfjärden, det försvinner busshållplatser, samtidigt som Norrlandskustens buss som kör längs E4 inte alltid stannar i Kopparnäs.

Kollektivtrafikens och Länstrafikens vd Kennet Johansson pekade ändå på vikten av att mer folk åker kollektivt i ett län där sju procent åker buss, 93 procent av folket åker bil.

De sju procenten subventioneras med cirka 140 miljoner kronor per år i skattemedel.

Kennet Johansson och landstingsrådet Kent Ögren (ordförande för Kollektivtrafikmyndigheten) fick kritik.En röst sade att försämrad kollektivtrafik har gjort att färre studenter åker till Luleå, och en person sade att ”det verkar som om man gör tidtabellen först och dragningen av linjen sedan, det borde vara tvärtom”.

Bybon Dick Boström gav Kent Ögren en släng i slutet av mötet.

– För honom verkar knutpunkterna där bussen går från A till B vara mest intressanta, inte det som finns mellan knutpunkterna, sade Dick Boström vid mötet i Kopparnäs bygdegård.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!