Per Andersson vid Trafikverket region nord säger att renoveringen av bron ingår inte i själva projektet E4 Boviken - Rosvik.
- Vi gör den här investeringen eftersom vi upptäckt skador där bland annat fyllnadsmassor spolats bort vid påfarterna till bron.Men eftersom nya E4 börjar byggas senast 2017 väljer vi att anpassa bron till det. Vi skulle inte göra en så betydande renovering om inte E4 -bygget vore planerat, säger han.
Ny slitbetong
Renoveringen handlar om att byta isolering, göra nya fyllningar vid påfarterna vid bron och lägga ny slitbetong på körbanan.
Under tiden arbetet pågår leds trafiken över den reservbro som monterats över Alterälven den senaste tiden.
- Vi valde en reservbro av trafiksäkerhets- och arbetsmiljömässiga skäl. Vi vill inte ha trafik över den ordinarie bron under tiden renoveringen pågår. Det handlar om arbetsmiljön för de anställda och att vi vill ha bra kvalitét på arbetet, säger Per Andersson.
Han förklarar att Trafikverket har reservbroar i förråd som kan plockas fram och sättas upp vid behov och den som monterats i Kopparnäs kommer från ett lager i Byske.
Klarar all trafik
Renoveringen av den befintliga bron inleds i maj och då släpps också bilarna på reservbron, som har ett spann på 40 meter och som klarar all trafik, även tunga fordon upp emot 60 ton.
Per Andersson räknar med en byggtid på cirka 1,5 månad vilket betyder att den nyrenoverade bron beräknas tas i bruk vid midsommar.