Som konsument har du ett starkt skydd av lagen, även om många inte känner till det. Det visar en rapport som Konsumentverket publicerade nyligen. 1 010 personer mellan 18 och 75 år intervjuades och fick svara på frågor om bland annat ångerrätt, garantier och vad som gäller vid reklamation.
Kunskaperna var låga hos dem som svarade, vilket kan bli kostsamt om man har köpt en vara eller en tjänst som inte fungerar som den ska. Bo Lång är vägledare på Hallå Konsument, Konsumentverkets tjänst dit konsumenter kan vända sig för kostnadsfri rådgivning.
– Vi behöver bli bättre på att klaga, konstaterar han.
Men för att våga ta tag i det och kräva sin rätt, underlättar det om man har ett hum om vilka regler som gäller. Annars kan det kännas obekvämt att återvända till butiken där man köpt varan och säga till säljaren att man inte är nöjd.
Lagarna som skyddar oss konsumenter är många, det är tryggt att veta. Grundläggande är vår reklamationsrätt. I upp till tre år kan vi reklamera en vara eller tjänst som har ett ursprungligt fel, det vill säga att felet fanns när vi köpte den.
– Första halvåret är konsumentskyddet väldigt starkt. Då ska säljaren bevisa att felet inte fanns från början och att det är du som konsument som orsakat det. Efter sex månader är det upp till dig att bevisa att felet fanns från början, säger Bo Lång.
Utsikterna att få rätt är lite olika beroende på vad man reklamerar. Ett exempel är tvättmaskinen som slutar centrifugera efter två år. Det är en maskin som är stationär och som inte utsätts för så mycket yttre påverkan. När den pajar kan du med fördel klaga och ha stor chans att få rätt.
Blir det däremot fel på mobiltelefonen efter något år kan det vara knepigare. Mobilen är lätt att tappa, den kan utsättas för fukt och så vidare och då ska du bevisa att du själv inte orsakat en skada. Men reklamationsrätt har du och den kan du utnyttja.
– Jag tycker alltid att man ska tänka efter om det är värt besväret att klaga. Rör det en sak för en femtiolapp är det kanske inte det, men är det andra saker eller tjänster som är mer värdefulla för dig så tycker jag att du ska reklamera. Annars kan du behöva betala för varan eller tjänsten två gånger, om du måste köpa en ny, säger Bo Lång.
Reklamationsrätten är lagstadgad och inte samma sak som en garanti. De två begreppen är lätta att blanda ihop. Garantier är något som säljaren ger köpare frivilligt. Garantin kan vara bättre eller sämre än reklamationsrätten.
– Läs villkoren för garantin noga så att du vet vad den omfattar. Där ska det stå när garantin gäller och det är bra om de informerar om typiska undantag, men det är inget krav, säger Bo Lång.
Ångerrätt är ytterligare ett begrepp som man bör känna till. Det har du i 14 dagar om du handlar på nätet eller om säljaren kommer hem till dig – när du handlar på distans alltså. Den gäller dock inte allt, resor är exempelvis undantagna liksom köp på nätet utanför EU. Och köper du en bil hos bilhandlaren har du ingen ångerrätt. Det är inte ett distansavtal när du går till bilaffären och gör upp köpet.
Ångerrätt har du för övrigt inte per automatik ens när du köper en vinterjacka i klädbutiken, vilket är ett vanligt missförstånd. Det finns ingen laglig rätt till öppet köp, det är frivilligt för butikerna att erbjuda det vilket betyder att de själva bestämmer sina regler. En del butiker kan erbjuda 30 dagars öppet köp, medan andra inte erbjuder öppet köp alls.
– Men många klädkedjor ger öppet köp, ibland i upp till ett år, ta det bara inte för givet. Se till att det står på kvittot att det är öppet köp som gäller, säger Bo Lång. (TT)