Sammanlagt 9,2 procent av klagomålen handlade om köp av begagnade bilar och 8,4 procent om hantverkstjänster, som var de två största kategorierna i Konsumentverket sammanställning över svenskarnas klagomål under förra året.
”Det är inte särskilt förvånande. Att anlita hantverkare och köpa bil är ofta kostsamma historier och om något går fel är man därför mer benägen att klaga”, säger Niclas Sturesson, ordförande i Konsumentvägledarnas yrkesförening i ett pressmeddelande från Konsumentverket.
Ofta handlar klagomålen mot hantverkare om att priset blev högre än förväntat, att arbetet drog ut på tiden eller att kunden inte blev nöjd med slutresultatet, enligt Konsumentverket.
”Mängden klagomål betyder inte att branschen som sådan är oseriös. Men båda parter behöver förstå vikten av att kommunicera ordentligt så man inte redan från början har olika förväntningar på slutresultatet”, säger Sturesson.
De efterföljande kategorierna presenterade efter storleksordning var köp av möbler, husgeråd och inredning (5,3 procent), köp av datorer, telefoner och spelkonsoler (4,9 procent) och mobiltelefonitjänster (3,4 procent). (TT)