I fjol fastställdes vägplanen och upphandling av entreprenör skulle ske under vinterperioden 2017/2018. Så blev det inte – men arbetet längs vägen ska ändå vara i gång efter sommaren.
– Det är inte ute på räkning än, vi har fått revidera en del. Det blev lite omtag med budgeten. Men det kommer i gång i år som det ser ut, troligtvis till hösten, säger Trafikverkets projektledare Simon Koskenniemi.
Han håller ändå fast vid att vägen ska vara färdig hösten 2020.
– Det blir en mindre del av sträckan i år och sedan resten 2019 och 2020. Det blir ett jobb på två och en halv säsong. Tanken var tre säsonger, men i år blir det inte en full säsong.
Sträckan som görs om är 25 kilometer och det handlar om att åtgärda partier med bärighetsbrister och tjäluppfrysningar, göra kurvrätningar, kurvbreddningar och profiljusteringar där behov finns samt byta ut trummor och rörbroar vid behov.
– Hela vägen kommer att få en bättre profil och en bättre bärighet. Sedan byter vi bron över Lillpiteälven. Den blir bredare och lite längre än vad den är i dag, säger Simon Koskenniemi.
Enligt Trafikverkets förstudie ökade andelen tung trafik från fem fordon per dygn i snitt 2007, till cirka 330 fordon per dygn under vindkraftsetableringen. Trafikverket vill säkerställa högsta bärighetsklass och säkerställa vägens funktion för näringslivet.
Det finns dock en risk att vägen kommer att vara i dåligt skick hela sommaren.
– Det är en driftfråga egentligen, så det kan jag inte svara på. Men jag skulle inte tro att det lägger ut några stora pengar när de vet att den ska göras om snart, säger Simon Koskenniemi.