Klockan 13.35 inkom larmet till SOS Alarm om ett haveri intill Kiruna flygplats. Ett stort räddningspådrag drog i gång och förutom flygplatsens brandkår larmades även den kommunala räddningstjänsten.
– Innan man vet vad det är så räknas det som ett haveri och då går man efter den inriktningen, säger Andreas Fredriksson, flygplatschef vid Kiruna flygplats.
Enligt Andreas Fredriksson var det en dator ombord på ett inkommande SAS-plan som började brinna
– Det var ett haverilarm på ett inkommande SAS-plan. Det jag har fått veta var att det var en dator som började brinna i flygplanet och då blir det risk för haveri och haverilarm.
Enligt flygbolaget SAS var det en passagerares powerbank som tog eld precis för landning.
– Branden togs om hand ombord och planet kunde landa utan problem, säger Irena Busic, SAS pressavdelning.
Enligt personalen ombord brann det inte med öppna lågor och det var inte heller någon större rökutveckling.
Det finns ingen statistik om hur vanligt det är att en powerbank börjar brinna men det är enligt SAS väldigt ovanligt.
Powerbanks och lösa litiumjonbatterier får inte packas i incheckat bagage men får tas med i handbagaget. Om de börjar brinna på grund av till exempel kortslutning eller överladdning är brandförloppet hastigt och kan vara mycket svårsläckt.
Den brinnande powerbanken placerades i en brandsäker låda enligt rutin och flygplanet landade utan problem.