Norrsken allt hetare som turistmagnet

Allt fler utländska turister hittar till Norrbotten – inte minst tack vare norrskenet.– Vi har sett en otrolig utveckling de senaste åren, säger Erica Mattsson, vd för Swedish Lapland Visitors Board.

Norrskenet lockar utländska turister. Arkivbild.

Norrskenet lockar utländska turister. Arkivbild.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT

Kiruna2017-01-29 12:00

Antalet brittiska turister i Norrbotten har fördubblats sedan 2010, enligt turistorganisationen Swedish Lapland Visitors Board. De tyska turisterna har samtidigt blivit 50 procent fler.

– Det är ju kopplat till att vi mer aktivt och strukturerat börjat bearbeta ett antal internationella marknader, säger Erica Mattsson.

TT: Hur stor del av det är tack vare norrskenet?

– Det är svårt att säga. Det blir ju som ett helt paket av arktiska vinterupplevelser. Men det som egentligen har utvecklats de här åren är ju norrskensturismen.

Norrskenspaket

Hotell och researrangörer har till exempel börjat paketera norrskenet i större upplevelser, som fotokurser och utflykter med hundspann eller snöskoter.

– På så sätt har vi utvecklat ett ganska bra sätt att faktiskt ta betalt för det här, säger Erica Mattsson.

Utvecklingen började redan år 2000, säger hon, men har satt fart ordentligt efter 2010, delvis tack vare samarbeten mellan turistnäringarna i Sverige, Finland, Norge och Island.

– Tillsammans med dem har vi börjat prata mer om den arktiska vinterupplevelsen.

– Vi har haft tydligt fokus på Europa, främst på Storbritannien och Tyskland. Nu börjar vi också utvidga marknaden mot fler europeiska länder, men också mot USA. Och så kikar vi mot Asien.

Enorm potential

Två tredjedelar av besökarna i Norrbotten är från Sverige, men de utländska turisterna ökar mest. Många av de senare kommer utanför den traditionella högsäsongen, och allt fler köper paketresor via researrangör, vilket innebär mer pengar per gästnatt för turistnäringen.

– Potentialen är fortfarande enorm. Vi växer väldigt fort här uppe. Vi har satt som mål att fördubbla omsättningen. Vi började på 4,1 miljarder 2010. Målet är 8,2 miljarder 2020, säger Erica Mattsson.

– 2015 är de senaste siffrorna vi har och då nådde vi en omsättning på 6,1 miljarder, vilket betyder att vi ligger precis på tangenten. (TT)

Norrsken

Norrsken, eller aurora borealis som det heter på latin, uppstår när energirika elektroner från rymden (mestadels från solen) faller in mot jordatmosfärens övre del.

Elektronerna följer magnetiska linjer från de yttre delarna av magnetosfären och träffar atmosfären längs en oval runt den magnetiska polen, den så kallade norrskensovalen.

Vid ökad solaktivitet och magnetiska stormar vidgas hela ovalen och förskjuts mot söder, samtidigt som norrskenen blir intensivare. När det inträffar kan man se norrsken även i mellersta och södra Sverige.

Beroende på elektronernas energi och atmosfärens egenskaper så får norrskenet olika färg. Det kan variera från grönt till rött, rosa och rödviolett. Det gröna ljuset är vanligast.

Källa: NE

Swedish Lapland

Swedish Lapland är ett registrerat varumärke som används av turistorganisationen Swedish Lapland Visitors Board. Organisationen är en samverkansplattform för lokala destinationer och turistföretagare i Norrbottens län samt Skellefteå och Sorsele.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!