Antalet brittiska turister i Norrbotten har fördubblats sedan 2010, enligt turistorganisationen Swedish Lapland Visitors Board. De tyska turisterna har samtidigt blivit 50 procent fler.
– Det är ju kopplat till att vi mer aktivt och strukturerat börjat bearbeta ett antal internationella marknader, säger Erica Mattsson.
TT: Hur stor del av det är tack vare norrskenet?
– Det är svårt att säga. Det blir ju som ett helt paket av arktiska vinterupplevelser. Men det som egentligen har utvecklats de här åren är ju norrskensturismen.
Norrskenspaket
Hotell och researrangörer har till exempel börjat paketera norrskenet i större upplevelser, som fotokurser och utflykter med hundspann eller snöskoter.
– På så sätt har vi utvecklat ett ganska bra sätt att faktiskt ta betalt för det här, säger Erica Mattsson.
Utvecklingen började redan år 2000, säger hon, men har satt fart ordentligt efter 2010, delvis tack vare samarbeten mellan turistnäringarna i Sverige, Finland, Norge och Island.
– Tillsammans med dem har vi börjat prata mer om den arktiska vinterupplevelsen.
– Vi har haft tydligt fokus på Europa, främst på Storbritannien och Tyskland. Nu börjar vi också utvidga marknaden mot fler europeiska länder, men också mot USA. Och så kikar vi mot Asien.
Enorm potential
Två tredjedelar av besökarna i Norrbotten är från Sverige, men de utländska turisterna ökar mest. Många av de senare kommer utanför den traditionella högsäsongen, och allt fler köper paketresor via researrangör, vilket innebär mer pengar per gästnatt för turistnäringen.
– Potentialen är fortfarande enorm. Vi växer väldigt fort här uppe. Vi har satt som mål att fördubbla omsättningen. Vi började på 4,1 miljarder 2010. Målet är 8,2 miljarder 2020, säger Erica Mattsson.
– 2015 är de senaste siffrorna vi har och då nådde vi en omsättning på 6,1 miljarder, vilket betyder att vi ligger precis på tangenten. (TT)