Nu spiller regeringens infrastrukturpengar över även på Norrbotten.
Förra veckan aviserade partiledarna i alliansen sin satsning på snabbtåg mellan Stockholm och Linköping samt på dubbelspår mellan Göteborg och Borås.
Kritiken om att alla infrastrukturpengar stannade söder om Dalälven lät inte vänta på sig.
I går flög de fyra alliansledarna med kort varsel till Kiruna och begav sig genast mot LKAB:s lokstallar med ett stort pressuppbåd i hasorna.
Det var upplagt för järnvägspengar som skulle gynna gruvindustrin.
Och så blev det.
Snabbare och punktligare
Under åren 2013-2015 satsas 850 miljoner, utöver de åtgärder som redan genomförs efter sträckan Kiruna-Luleå. Det ska ge snabbare och punktligare persontrafik, men framför allt säkrare malmtransporter.
Det blir bland annat fler mötesplatser, något som LKAB har önskat sig eftersom man själva tänker gå upp i produktion och fler malmproducenter ska in på banan.
Beskedet om malmbanan är goda nyheter även för Northland resources som ska använda sträckan Svappavaara-Narvik.
Förstärka bilväg
Lika glada är man säkert för de 1,3 miljarder som avsätts för att förstärka bilvägen mellan Kaunisvaara och Svappavaara där lastbilstransporterna ska starta under 2013.
Det behöver inte utesluta att en järnväg kan komma att byggas längre fram i tiden.
- Men i dag ger vi bara besked om en satsning på vägen. Det här är det snabba sättet att lösa transporterna. Alla som har funderat på en järnväg vet att planeringen tar väldigt många år, säger folkpartiledaren Jan Björklund.