– Vi tvingas dra ner produktionen. I ett första skede minskar vi nu med cirka en miljon ton per år. Men läget är så allvarligt att om vi inte kan köra fler malmtåg måste vi stoppa ännu mer verksamhet och varsla personal, säger LKAB:s vd Jan Moström.
Urspårningarna i december och februari orsakade totalt 76 dygns stopp i trafiken mot Narviks hamn, med förlorade intäkter på 100 miljoner kronor om dagen, skriver LKAB i ett pressmeddelande.
Järnmalmsprodukter motsvarande 600 tåg ligger samlade i högar i Kiruna och Svappavaara. När de kan levereras till kunderna är oklart.
– Det är inte lagren i sig som är det största problemet, utan att leveranskapaciteten är lägre än vår produktion framåt. Utan åtgärder ser vi att våra lager skulle fortsätta växa kraftigt de kommande åren. De planerade underhållsarbetena på Malmbanan drar ner kapaciteten ännu mer eftersom trafiken då stoppas långa perioder. Kan vi inte tillsammans med Trafikverket och norska BaneNor på allvar få upp kapaciteten inom befintligt system så kommer vi att tvingas till än mer drastiska åtgärder. Då måste ett pelletsverk med tillhörande anrikningsverk och gruvproduktion stängas. Det innebär i sådana fall varsel av personal, säger Jan Moström.
LKAB ser över stängning av antingen Kiruna eller Svappavaara utifrån vad som skadar bolaget minst.
Samtal med facket pågår om vilka åtgärder som är möjliga.
LKAB beräknar i ett sådant scenario intäktsbortfallet till fem miljarder per år sett till dagsaktuella priser.
– Vi är redan tvungna att begränsa rågodstransporter mellan Svappavaara och Malmberget och sänker därmed produktionen i Malmberget med en miljon ton per år, motsvarande intäkter på drygt en miljard kronor med dagens priser. Vi ska också bland annat minska mängden extern arbetskraft och föra över mer arbete på egen personal. Det handlar om att sänka kostnaderna när produktionsvolymerna sjunker och att behålla så mycket av vår egen kompetens som möjligt om vi tvingas stänga verksamhet. Hamnar vi där så gäller det att kunna komma i gång så snabbt som transportkapaciteten tillåter, säger Moström.
Bedömningen som gjorts av Trafikverket är, att trots de åtgärder som planeras fram till 2030 så försämras kapaciteten på banan mellan 2022 och 2030 när övrig trafik beräknas öka ännu mer, uppger LKAB i pressmeddelandet.
– Det här är inte en situation som kan lösas med några mindre förändringar. Vi kommer att göra allt i vår makt för att inte behöva stänga ett pelletsverk och varsla personal. Vi ska tillsammans med Trafikverket och andra aktörer försöka öka tågtrafiken så att vi kan börja beta av lagret eller åtminstone inte bygga mer. Ska det vara möjligt så kommer det krävas att man vänder på varje sten, säger Jan Moström.
LKAB säger att bolaget är redo att hjälpa till i arbetet med att effektivisera banunderhåll och planering på Malmbanan.
– Nu behövs också tydliga politiska besked för utbyggnad av kapaciteten både i närtid och på sikt, utöver vad som finns i plan, för att skapa den kapacitet som krävs på banan. Att behöva dra ner på produktionen trots att kunderna skriker efter våra produkter och vi tjänar bra med pengar, det är bittert, säger Jan Moström.