När SSAB presenterade sitt bokslut i mitten av juli intervjuades vd:n Martin Lindqvist av Dagens Industri. Där framkom det att SSAB köpt järnmalm från Kanada och USA för att tillgodose sin produktion.
Tillräcklig volym kunde inte levereras via Malmbanan, sade han.
LKAB bekräftar att så är fallet och Niklas Johansson, kommunikationsdirektör på LKAB, förklarar att problemen är extra stora på sommaren då banarbeten genomförs av Trafikverket.
– Vi försöker köra så mycket vi kan köra, men vi får inte fram så mycket som de skulle vilja ha.
– Tidigare har vi försökt trycka på med transporter innan barmarksperioden så att de kan bygga upp ett lager, men vi oroar oss för om banarbetesperioden förlängs.
Rågods från Svappavaaras sovringsverk körs till Kiruna för fortsatt anrikning innan det skickas tillbaka söderöver. Ett förlängt produktionsstopp under sommaren fick således konsekvenser över hela linjen. Att Kiruna behöver mer rågods spåras tillbaka till det stora skalvet 2020. Ett skalv som ännu plågar LKAB som beslutat att lämna 90 miljoner ton järnmalm och gråberg orört som en pelare.
– Malmbanan är inte dimensionerad för sånt här och är extremt känslig för störningar. Det är inte heller så att vi har tåg som bara kan vara stående i väntan på att köras.
Problemet med uteblivna avgångar har pågått en tid och väntas fortsätta och eventuellt förvärras.
– Det kommer bli tungt under den här perioden och det krävs verkligen samarbete. Både vad gäller planering och hur arbetena utförs.