Tvisten mellan Ulf Eriksson och BDX och i förlängningen LKAB rör den bränsleskattereduktion entreprenörer har rätt enligt reglerna om skattereduktion på energi. Det innebär att en viss procentsats av bränsleskatten ska återbetalas till den som betalat för och förbrukat bränslet.
Före 2009 betalade LKAB entreprenörernas bränslekostnader. När det tog slut har ändå gruvjätten i symbios med BDX hävdat rätten att ta hand om reduktionen trots att parterna inte haft några bränslekostnader.
Detta drabbade för ett år sedan entreprenören Johan Uvén i Piteå som utförde lastningsarbeteten vid en silo i Kiruna. Han stämde BDX i Luleå på 5,9 miljoner kronor sedan BDX gjort tvångsvisa avräkningar på hans fakturor i syfte att behålla reduktionen. Uvén förlorade i tingsrätten eftersom den fann att det fanns en muntlig överenskommelse mellan parterna, men i PT 21 september 2017 berättade Uvén att den överenskommelsen skedde ofrivilligt. Han uppgav att han kände sig tvungen acceptera ett skuldebrev där BDX gav sig själva rätten att tillgodogöra sig bränslereduktionen.
Senare gick hans företag i konkurs. I dag kör han som anställd vid gruvdriften i Svappavaara.
Ulf Eriksson med firman H2O Maskinentreprenad och grundvattenförsörjning i Jukkasjärvi redovisar en likartad resa som Uvén. Med stöd av advokat Mona Jonasson stämmer Eriksson BDX på 1,9 miljoner kronor sedan logistikföretaget påstås ha tillskansat sig bränslereduktioner under åren 2010 till och med 2015.
Likt Johan Uvén sysslade Ulf Erikssons bolag med utlastning av gråberg vid LKAB:s 0-30 silo i Kiruna. För att överhuvudtaget kunna åta sig uppdraget från BDX var han tvungen att köpa en truck för 4,95 miljoner kronor. Eriksson uppger att också han tvingades att skriva på ett "låneavtal" som gick ut på att BDX skulle nypa bränslereduktionen för att leverera den vidare til LKAB.
"Detta, trots att det är otvistigt att det är H2O som betalat och förbrukat bränslet", skriver Mona Jonasson i stämningsansökan.
Sedan årskiftet 2016/2017 har Ulf Eriksson slutat lasta i Malmfälten.
– Jag valde att lägga ner eftersom BDX aviserade att de skulle sänka priserna med 21 procent. Jag insåg att det inte skulle gå så vi valde att sluta.
Han berättar att också entreprenören Eliasson i Kiruna fått kasta in handduken. Företaget hade fyra stora gruvtruckar vid utlastningen.
– BDX tvingade Eliasson att skriva på ett avtal som jag och Johan Uvén aldrig ställdes inför. Vi tvingades i stället att skriva på låneavtalet trots att vi inte lånat några pengar. BDX upprättade ett falsarium för att plocka oss på pengar. Vi och Eliassons har farit mycket illa i den här processen, säger Ulf Eriksson.
Han bekriver läget i Kiruna som en riktig krutdurk. Många av entreprenörerna har försatts i konkurs eller hamnat på obestånd på grund av att de förlorat sina bränslereduktioner.
– Och nu kör BDX i helt egen regi, säger Ulf Eriksson.
Anette Eliasson säger att all verksamhet är nedlagd och att hon är bakbunden av BDX att uttala sig.
– BDX har köpt inkråmet i vårt bolag. För övrigt har jag inga kommentarer.