Det nya avtalet med avseende på betongtransporter med LKAB Berg & Betong AB innebär att BDX kommer att fortsätta köra betong åt LKAB i Kiruna ytterligare 5 år med möjlighet till förlängning i ett år. BDX, och dess föregångare, har haft detta uppdrag under väldigt lång tid. Tillsammans med medleverantören Turovaaras Åkeri AB och Kauppi Entreprenad AB ska uppdraget genomföras och redan idag är det de två som kör dessa transporter. Vidare har de tillsammans nästan 70 års erfarenhet av dessa betongtransporter åt LKAB.
– Det fanns naturligtvis andra aktörer som var intresserade av att ta det här uppdraget. Men våra medleverantörers erfarenhet, kompetens och den kvalitet de levererat genom åren var avgörande för att vi skulle få kontraktet, säger Sten-Ove Alatalo, marknadsområdeschef maskin & transport i Kiruna i ett pressmeddelande.
Uppdragen är under jord i Kirunagruvan och avtalet omfattar således transport av betong till sprutriggar som utför bergförstärkning och till renovering av skadade schakt. Vidare ingår dessutom transport av byggbetong inom LKAB, ovan och under jord, samt till externa kunder utanför LKAB:s industriområde.
– Totalt handlar det om transporter av ca 55 000-65 000 kubikmeter sprutbetong per år, vilket innebär 13-14 turer per dag. Till det tillkommer 35 000 kubikmeter byggbetong per år och 100 000 kubikmeter betong för schaktrenovering.
För uppdraget kommer båda medleverantörerna att köpa in flera nya fordon som i första hand kommer att köra till sprutriggarna. De äldre bilarna omfördelas till schakt- och byggbetong.
– De nya bilarna är EURO 6-klassade och utrustade med dieselvärmare, elektrisk tömning, backkamera, kåpor med radiokommunikation till sprutriggsoperatören. Allt för att vara optimala avseende miljö och arbetsmiljö.Alatalo fortsätter:– Just den elektriska tömningen skapar en bättre arbetsmiljö för föraren och för sprutriggsoperatören eftersom bilen inte behöver vara igång under tömningsarbetet.
En annan bra sak med de nya bilarna är att de har 12 kubikmeters kapacitet, vilket betyder att man kan gå ner i antal turer med bibehållen transportkapacitet.