Tågtrafiken ska utvecklas i övre norrland
Trots att det inte finns några pengar öronmärkta beslutade landstingsfullmäktige i går att delta i det statsregionala Norrtågsförsöket som ska arbeta för att utveckla tågtrafiken. Det innebär att man även kommer att verka för bildandet av ett gemensamt regiontrafikorgan, Norrtåg AB.
Tanken med Norrtågsförsöket är att det ska pågå i tio år och omfatta en utveckling av tågtrafiken i övre norrland, från Sundsvall och uppåt. Eftersom även upphandlingar ska ske krävs ett bolag. Sedan tidigare finns föreningen Norrtåg som bildats av ett antal norrlandskommuner, men nu planeras en ombildning av Norrtåg till ett gemensamt bolag. Diskussionerna har handlat om det verkligen är värt för Norrbotten att gå med i det eftersom Norrtåg AB bara skulle ha hand om den nattliga tågtrafiken, medan Rikstrafiken skulle behålla den mer lönsamma dagtrafiken. Samtliga partier på landstingsfullmäktige var dock rörande överens om att fördelarna överväger, och att det är viktigt för persontransporterna och näringslivet i norr med fungerande kommunikationer.
- Vi bedömer att det inledningsvis kan bli ett underskott på den här trafiken. Samtidigt får vi försöka förhandla med staten så det blir så gynnsamt som möjligt, kommenterar Kent Ögren.
Inga pengar finns ännu avsatta i landstingsbudgeten, mycket på grund av oklarheter i och med regeringsskiftet.
- Det gör vi när avtalet är i land. Men alla signalerna pekar på att regeringen kommer att behandla det här i höstbudgeten och vårproppen, säger Ögren.
Tidigast 2009 eller 2010 beräknas verksamheten vara igång, eftersom största flaskhalsen är kön på moderna tåg.
Bland övriga frågor som togs upp innan fullmäktige avslutades fanns också fri vaccination mot livmoderhalscancer för alla flickor i länet, vilket avgående folkpartistledamoten Els Jakobson motionerat om.
- Skandal att landstinget inte erbjuder vaccinet kostnadsfritt. Det kommer att kosta kvinnoliv om tjugo-trettio år, sa partikollegan Anders Mansten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!